بازار صادراتی مرغ جوابگوی حجم مازاد تولید نیست/به صادرکنندگان مشوق بدهند

سید صدرالدین عظیمی نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین، با بیان اینکه با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده در ماه‌های گذشته با مازاد تولید مواجه هستیم، گفت: سیاست وزارت جهاد برای تعادل در عرضه و تقاضا بحث صادرات است، اما بازار صادراتی مرغ جوابگوی این حجم مازاد نیست.

زنجیره تولید گوشت مرغ در استان “گلستان” تشکیل می‌شود

وی درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ، اضافه کرد: بنابر آمار از ابتدای سال حدود ۵ هزارتن مرغ به بازارهای هدف صادر شده است، درحالیکه به سبب مازاد تولید حداقل ماهانه ۱۰ هزارتن باید صادرات داشته باشیم.

عظیمی با بیان اینکه باید مشوق‌های صادراتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود، ادامه داد: در حال حاضر صادرات مازاد تولید به کشور عراق انجام می‌شود این در حالی است که بنابر آمار مصرف ماهانه مرغ عراق ۳ تا ۴ هزارتن است که این میزان طی ۱۰ روز صادر می شود و از طرفی امکان رقابت برای صادرات به دیگر کشورها وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور قیمت کنونی مرغ زنده را بین 53 تا 54 هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت تمام شده مرغ در حال حاضر بیشتر از 66 هزار تومان است که این موضوع باعث ضرر و زیان مرغداران شده است.

عظیمی با تاکید بر آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای صادرات مرغ، عنوان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً بازار به تعادلی نسبی می‌رسد و از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، گفت: بنابر آمار روزانه حدود ۸ تا ۹ هزارتن مرغ تولید و توزیع می شود، درحالیکه نیاز بازار ۷ تا ۸ هزارتن است.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور اظهار کرد:بنابر آمار در اردیبهشت ۱۵۶ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که براین اساس بیش از ۳۰۰ هزارتن گوشت مرغ تولید می شود.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: