کمبود ذرت در بازار داریم/واردات از بنادر امیرآباد صرفه اقتصادی ندارد

رضا افتخارالدین مدیرعامل تعاونی کارخانجات خوراک دام و طیور استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین با بیان اینکه با کمبود ذرت در بازار مواجه هستیم، گفت:به دلیل اینکه واردات این محصول در چند ماه گذشته قدری محدود شده بود در حال حاضر این موضوع تاثیر خود را بر بازار گذاشته است.

دولت از قیمت‌گذاری دستوری اجتناب کند/مرغ 90 هزار تومانی گران نیست

وی با بیان اینکه پیش از این تولیدکنندگان می‌توانستند به دلیل وفور ذرت در بازار این محصول را به صورت اعتباری خریداری کنندکه به تامین نقدینگی آنها نیز کمک می‌کرد، ادامه داد: با کمبود این محصول در بازار تولیدکنندگان مجبور هستند که به صورت نقدی خرید کنند که این موضوع فشار مضاعفی را به آنها وارد کرده است.

مدیرعامل تعاونی کارخانجات خوراک دام و طیور استان گلستان با تاکید بر اینکه در حال حاضر حداقل واردات ذرت از بنادر شمالی به مانند امیرآباد برای واردکنندگان صرفه اقتصادی ندارد، عنوان کرد: پیش از این پایه ارزی واردات حدود 280 یورو بود اما به یکباره این پایه ارزی را به 210 یورو در بنادر شمالی و 245 یورو برای بنادر جنوبی تعیین کردند که حداقل برای واردکنندگان این محصول از بنادر شمالی صرفه اقتصادی ندارد.

افتخارالدین با بیان اینکه واردات از بنادر شمالی کشور حداقل برای واردکنندگان بین 225 تا 235 یورو هزینه دارد، اظهار داشت: علاوه بر این هزینه، واردکننده بین 4 تا 6 ماه باید منتظر بماند تا به وی ارز تخصیص داده شود که این مورد هم مزید بر علت شده است تا با کمبود در بازار مواجه شویم.

وی تصریح کرد:حدود 60 درصد از جیره غذایی مرغداری‌ها را ذرت تشکیل می‌دهد اگر حتی هزار تومان به قیمت کلی این محصول شود حدود 600 تومان به هزینه‌های پرورش در یک مرغداری افزوده می‌شود.

مدیرعامل تعاونی کارخانجات خوراک دام و طیور استان گلستان، گفت: با توجه به افزایش قیمت ذرت در بازار داخلی، برای تولیدکنندگان و پرورش دهندگان استان هم این صرفه اقتصادی وجود ندارد که از بنادر جنوبی ذرت را خریداری و به شهرهای شمالی کشور انتقال دهند.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: