دیدار “حسینی قمی” با مدیران ارشد بیتامین

سیدحسین حسینی قمی نژاد رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان گلستان باحضور در دفتر مرکزی زنجیره بیتامین با دکتر سید رضا یحیی‌پور رئیس هیئت مدیره و مهندس میثاق هلاکوئی مدیرعامل این مجموعه دیدار و گفت‌وگو کرد.

گزارش/از آب گذشته‌های که چشم امید به حل 7 مشکل دارند

در ابتدای این جلسه مهندس هلاکوئی ضمن خوشامدگویی به ریاست امور شعب بانک ملی استان و تیم همراه وی، گفت: زنجیره بیتامین از سال 1397 فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون با حدود 1060 نفر پرسنل در زمینه تولید گوشت مرغ فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه امیدواریم این جلسه و جلساتی که برگزار می‌شود نقطه عطفی در جهت ارتقا همکاری‌ها باشد، افزود:امروز آرزوی هر شرکت و مجموعه‌ای است که با مجموعه بانک ملی همکاری داشته باشد و این افتخار را مجموعه بیتامین دارد تا بیبشتر کارهای بانکی خود را از طریق این بانک انجام دهد.

مدیرعامل زنجیره بیتامین با تاکید بر اینکه بخش مالی زنجیره بیتامین از سه بخش تشکیل شده که به تناسب فعالیت‌ها مدیران و کارکنان این بخش با بانک‌ها به ویژه بانک ملی ارتباط برقرار می‌کنند، ادامه داد: امروز صنعت طیور یک نقش مهم و حیاتی در بحث اشتغالزایی و تامین امنیت غذایی کشور دارد که این موضوع می‌طلبد تا بانک‌های کشور در کنار این صنعت باشند.

مهندس هلاکوئی با بیان اینکه پروتئین گیاهی نمی‌تواند جایگزین پروتئین حیوانی شود به همین دلیل دولت‌های مختلف همواره برنامه‌ریزی‌های مدونی برای این صنعت در دوره‌های مختلف داشته‌اند، عنوان کرد: به همین دلیل هم هست  که در سطح بین الملل هم کشورهای مختلف تلاش دارند ابتدا امنیت غذایی داخلی خود را با تولید گوشت سفید حداقل تامین کنند و سپس به فکر صادرات باشند و کمتر از 20 درصد از این تولیدات در سبد صادراتی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نقش صنعت طیور در اشتغالزایی بسیار مهم است، توضیح داد: امروز در سراسر کشور این صنعت برای هزاران نفر ایجاد اشتغال کرده که این پراکندگی خود نشانگر اهمیت این صنعت است.

مدیرعامل زنجیره بیتامین با تاکید بر اینکه ارزش افزوده‌ای که این صنعت ایجاد می‌کند بیش از 5 هزار میلیارد دلار است، اظهار داشت:بیش از 3/1 تولید ناخالص داخلی را نیز این صنعت ایجاد می‌کند که قطعا عدد قابل توجهی است.

مهندس هلاکوئی با تاکید براینکه صنعت طیور به برند صنعت استان گلستان تبدیل شده است، ادامه داد:اما با برخی تصمیمات حال و روز این صنعت چندان خوب نیست، صنعتی که 98 درصد آن در دست بخش خصوصی است و دولت تنها 2 درصد آن را در اختیار دارد با مششکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که شاید در آینده نزدیک این مشکلات صنعت را دچار چالش جدی کند.

وی با بیان اینکه حاکمیت دولت بر روی صنعت طیور بسیار زیاد است، گفت:زمانی که دولت‌ها بر صنعتی حاکمیت بیش از حد اعمال می‌کنند مشکلات و چالش‌های جدی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل زنجیره بیتامین با اعلام اینکه صنعت طیور نیاز به سرمایه در گردش بالای دارد، عنوان کرد:بانک‌ها در چند ماه گذشته سیاست‌های از جمله سیاست‌های انقباضی در پرداخت تسهیلات را در پیش گرفته‌اند که این موضوع باعث شده تا صنعت را از لحاظ تامین نقدینگی دچار مشکل کند.

مهندس هلاکوئی با بیان اینکه هزینه‌های واحدهای تولیدی صنعت طیور روز به روز فزاینده‌تر می‌شود، ادامه داد:اگر دولت تصمیم به تک نرخی کرده ارز کند این کمبود نقدینگی قطعا در مجموعه صنعت طیور بیشتر از این نیز خواهد شد.

وی با اعلام اینکه استان گلستان ظرفیت جوجه‌ریزی 20 میلیون قطعه‌ای در ماه را دارد، اضافه کرد: در حال حاضر این عدد بین 15 تا 17 میلیون قطعه متغیر است که یکی از دلایلی این موضوع شاید کمبود نقدینگی برای تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود برای پرورش باشد.

دکتر یحیی‌پور رئیس هیئت مدیره بیتامین نیز در این جلسه ضمن خوشامدگویی به ریاست امور شعب بانک ملی استان و تیم همراه، گفت: بانک ملی در برهه‌های مختلف و در زمانی که بیتامین نیاز به نقدینگی داشته است در کنار این مجموعه بوده و کمک‌های لازم را به ما داشته است.

وی با بیان اینکه در نیمه اول سال 1403 سرمایه‌گذاری ثابت جزء سیاست‌های کاری مجموعه بیتامین نبود، افزود: امروز زنجیره بیتامین جزء 6 زنجیره تولید گوشت مرغ استان گلستان است که به حمدالله در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه سیاست ایجاد فارم‌های مادر در بیتامین، برای تکمیل حلقه تولید گوشت مرغ را در حال اجرایی کردن هستیم، ادامه داد: به یاری خداوند اولین فارم بیتامین در اواخر مهرماه جوجه‌ریزی‌هایش انجام خواهد شد، فارم دوم نیز قراردادهایش منعقد شده و حدود یک ماه و نیم دیگر جوجه‌ریزی‌ها نیز در این فارم انجام خواهد شد و فارم سوم نیز در اسرع وقت و پس از اخذ مجوز از هیئت مدیره مراحل ساختش آغاز خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره زنجیره بیتامین با بیان اینکه راه اندازی هر کدام از فارم‌ها حدود 90 تا 100 میلیارد تومان هزینه دارد، افزود:در حال حاضر بیش از یک میلیون و 200 هزار قطعه جوجه‌ریزی  از مجموع 13 میلیون جوجه‌ریزی مرغ گوشتی که در سطح استان انجام می‌شود متعلق به زنجیره بیتامین است که در همین راستا لازم بود که حلقه آخر زنجیره که راه‌اندازی فارم‌های مرغ مادر است را انجام می‌دادیم.

دکتر یحیی‌پور با اعلام اینکه کارخانه تولید خوراک بیتامین نیز اخیراً به عنوان هفتمین کارخانه پرفروش دان در سطح کشور از سوی وزارت کشورمعرفی شده است، عنوان کرد: در بحث تکمیل حلقه آخر زنجیره که همان فارم‌های مرغ مادر است باید عرض کنم که تا سال 1405 نیاز است که 90 هزار مرغ مادر داشته باشیم تا مجوز زنجیره را تمدید کنیم  که به یاری خداوند و با برنامه‌ریزی‌های که انجام شده به بیش از این عدد خواهیم رسید.

حسینی قمی رئیس امور شعب بانک ملی استان گلستان نیز در این جلسه ضمن تشکر از مجموعه بیتامین برای ایجاد اشتغالزایی خوب در سطح استان، گفت:امیدواریم زمینه‌های همکاری بیشتری با این مجموعه فراهم شود.

وی تصریح کرد:علیرغم شرایط اقتصادی کشور در بحث نقدینگی، بانک‌های کشور به ویژه بانک ملی با ارائه ابزارهای مالی همچون اوراق گام درصدد حل مشکلات تولیدکنندگان هستند که لازم است کارآفرینان و تولیدکنندگان نیز به این سمت حرکت کنند.

رئیس امور شعب بانک ملی استان گلستان تصریح کرد:با شرایطی که بر بانک‌ها حاکم است بازهم تلاش مجموعه بانک ملی بر این است که حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان را داشته باشد و تا حد امکان مشکلات آنها در زمینه تامین نقدینگی را کاهش دهد.

حسینی قمی اظهار داشت: این آمادگی را نیز داریم در هر زمینه‌ای که لازم باشد همکاری‌های خود با مجموعه بیتامین را افزایش دهیم و این بستری که ایجاد شده را بیش از پیش ارتقا دهیم.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: