گزارش/گلایه مرغداران از ” کج بودن خشت اول” در پرورش مرغ

به گزارش واحد رسانه و تبلیغات شرکت بیامین، امروزه اساس موفقیت در یک دوره پرورش گله مرغ گوشتی انتخاب جوجه یک روزه با کیفیت است، باید این مسئله را پذیرفت برای اینکه مرغدار دوره پرورش موفق و سوددهی داشته باشد، اولین شرط اصلی آن داشتن جوجه یک روزه درجه یک است.

عدم تامین سویا برای مرغداران باعث کاهش جوجه‌ریزی‌ها می‌شود

اگر دوره پرورش با جوجه یک روزه درجه یک شروع نشود معمولا آن دوره با مسائل و مشکلات زیادی مواجه می‌شود در این مورد می‌توان به یک ضرب المثل مشهور فارسی اشاره کرد که می‌گوید “چون نهد خشت اول معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج”

در سالن پرورش مرغ گوشتی نیز خشت اول جوجه یک روزه است که باید درجه یک و با کیفیت باشد، علی‌رغم اینکه تهیه جوجه یک روزه با کیفیت سنگ بنای موفقیت آن دوره پرورش است اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که کیفیت ایده آل جوجه یک روزه به تنهایی تضمینی برای موفقیت در یک دوره پرورش نیست.

کیفیت جوجه یک روزه

کیفیت جوجه ناشی از سه عامل مختلف تخم مرغ، دستگاه‌های جوجه کشی و مدیریت کارخانه جوجه کشی است، دستیابی به استانداردهای بالا در این سه مورد باعث تولید جوجه‌های با کیفیت بالا می‌شود، اگر هر یک از این سه جنبه رعایت نشود میزان کیفیت جوجه ها تحت تاثیر قرار می گیرد.

مشخصات جوجه یک روزه درجه یک

مشخصات و استانداردهای که جوجه‌های یک روز درهنگام ورود به سالن پرورش باید داشته باشد شامل، تمیز و خشک بودن، پوشاندن کرک و پرهای نرم تمام بدن جوجه، چشم‌های باز روشن و براق، بد شکل و زخمی نبودن و توپر بودن بدن جوجه، و نداشتن هیچ گونه مشکل تنفسی و … می‌شود.

آشنایی با انواع سویه‌های مختلف جوجه گوشتی

در طول دهه‌های گذشته تاکنون سویه‌های مختلف جوجه گوشتی در ایران وجود داشته است که عمده سویه‌ها شامل آرین، آربورایکرز، راس، کاب، لوهمن و هوبارد است. امروز شرکت‌های فراوانی در رابطه با تولید جوجه‌های گوشتی فعالیت و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند این شرکت‌ها برای جلب مشتری و فروش هرچه بیشتر محصول خود و تغییر ساختار ژنتیکی جوجه‌های تولید شده جهت بهبود میزان رشد اولیه ضریب تبدیل غذایی پایین و کیفیت برتر لاشه می‌پردازند.

گلایه مرغداران از عدم کیفیت جوجه‌های یک‌روزه

اما در چند روز گذشته برخی از واحدهای پرورش مرغ گوشتی از عدم کیفیت جوجه‌های یک‌روزه موجود در بازار گلایه و انتقاداتی داشته و خواستار رسیدگی مسئولان و انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه به این موضوع شده‌اند.

یکی از فعالان عرصه مرغ گوشتی به خبرنگار بیتامین گفته است که استفاده از بهترین جیره غذایی و روش های مدیریت پرورش بدون مناسب بودن کیفیت جوجه یکروزه بی‌اثر خواهد شد و می تواند ضرر و زیان اقتصادی هنگفتی به همراه داشته باشد.

گستردگی توزیع مرغ گرم بیتامین در سراسر کشور

وی ادامه داد: بنابراین دقت و توجه به کیفیت جوجه یکروزه می تواند بستر لازم جهت یک دوره پرورش موفق را فراهم کند، عدم کیفیت مناسب جوجه یکروزه نیز می‌تواند سبب کاهش یکنواختی پرورش در هفته اول، تلفات بالا، مصرف خوراک و رشد کم و افزایش ضریب تبدیل غذایی شود.

یکی دیگر از فعالان این صنعت نیز ضمن انتقاد از کیفیت جوجه‎‌های موجود در بازار گفته است که در برخی مواقع سویه‌های مختلف در جوجه‌های خریداری شده برای پرورش دیده می‌شود، که این موضوع ضررهای زیادی به مرغدار وارد می‌کند.

وی ادامه داد:پرورش دو نژاد مختلف در یک واحد قطعاً کار را برای مرغدار سخت می‌کند.

یکی دیگر از مرغداران در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه بیتامین با بیان اینکه در آخرین دوره جوجه‌ریزی 81 هزار قطعه‌ای خود درصد زیادی از جوجه‌ها از نژادی غیر از نژاد خریداری شده بود که باعث وارد شدن خسارت هنگفت به بنده شد.

یکی دیگر از فعالان صنعت مرغداری در گفت و گو با خبرنگار بیتامین با بیان اینکه جوجه ریزی با کیفیت‌های که در حال حاضر در بازار وجود دارد آتش زدن به اموال مرغدار است، گفت: اصل کار پرورش دهندگان مرغ گوشتی جوجه یک روزه است که متاسفانه وضعیت به گونه‌ای شده است که دیگر مرغداران رغبتی به جوجه ریزی ندارند.

یکی دیگر از مرغداران در گفت‌وگو با خبرنگار بیتامین گفته است که مرغداران کشور دلخوش به جوجه راس و کاب  و آپلاس ،سویه های خارجی بودند اما چند سال هست این جوجه‌ها هم کیفیت چندانی ندارند الان هم این جوجه ها را درجوجه کشی به اسم جوجه راس و کاب با جوجه آرین قاطی کرده وبه دست مرغدار می‌دهند.

وی ادامه داد: تمام سرمایه یک مرغدار را جوجه یکروزه می‌خورد حالا اگرجوجه باکیفیت نباشد چه بلایی سرمرغدار می‌آید، تمام سرمایه مرغدار از بین می‌رود.

یک فعال حوزه صنعت طیور نیز با بیان اینکه چند سالی هست که جوجه آرین درکشور رایج شده و تمام مرغداران را یکی پس از دیگری دچار چالش جدی کرده است، گفت: دغدغه مرغداران امروز این است که پول جوجه راس می‌دهند اما جوجه آرین به آنها تحویل داده می‌شود، از سوی دیگرانتظار مسئولان وزارت جهاد این است که ظرف 45 روز مرغداران، مرغ خود را تحویل بازار دهند این در حالی است که دوره پرورش این سویه بالاتر از سویه‌های دیگر است و ضریب تبدیل بالاتری دارد.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: