مشکل اصلی صنعت طیور عدم برنامه‌ریزی است/وزیر جهاد آینده از کارشناسان استفاده کند

کیوان لشگری مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین، با بیان اینکه وزارت جهاد در دولت چهاردهم باید برنامه‌ریزی مناسبی برای صنعت طیور داشته باشد، گفت: عدم برنامه‌ریزی‌های مناسب برای این صنعت در چند سال گذشته چالش‌های جدی برای آن ایجاد کرده است.

احتمال کاهش 5 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور/مرغداران زیانده شده‌اند

وی با بیان اینکه در دولت آینده باید از کارشناسان حوزه کشاورزی استفاده شود، ادامه داد:هر فردی که وزیر جهاد کشاورزی می‌شود، باید کشور را به چند دسته تقسیم کند و از هر بخش برای خود مشاورانی داشته باشد چرا که شخص وزیر به تمامی مسائل اشراف ندارند و مشاوران می‌توانند کمک شایانی به وی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران استان قزوین با تاکید بر اینکه تبعات عدم استفاده از کارشناسان در حوزه طیور امروز خود را نشان داده است، افزود: با سرانه مصرف 2 کیلوگرم مرغ برای هر فرد در ماه باید حدود 110 تا 130 میلیون مرغ آماده کشتار در کشور داشته باشیم اما به دلیل اینکه کارکارشناسی بر روی این موضوع انجام نشده است، فعلا اصرار داریم که ماهیانه 150 میلیون جوجه‌ریزی داشته باشیم.

لشگری با بیان اینکه یکی دیگر از نمونه مشکلات صنعت طیور بحث گله اجداد است، اضافه کرد: در همه جای دنیا در 64 هفتگی گله را آماده کشتار می‌کنند اما در کشور ما این زمان حدوداً 110 هفته است که این موضوع باعث شده کیفیت جوجه یکروزه و مرغ تولید شده کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر عدم برنامه ریزی مناسب در بخش صنعت طیور در چند سال گذشته، عنوان کرد: مشکل دیگر خارج کردن ارز  از کشور با صادرات مرغ است، چرا باید جوجه یکروزه از ترکیه با قیمت 50 سنت وارد کنیم و در کنارش ذرت و سویا و سایر مواد اولیه برای پرورش مرغ را با ارز دولتی وارد کنیم و بعد بدون اینکه عایدی برای ما داشته باشد آن را به عراق یا افغانستان صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران استان قزوین اظهار کرد:مشکلات صنعت طیور به میزانی هست که بخواهیم ساعت‌ها درباره آن بحث و گفت‌‍وگو کنیم اما امیدواریم در دولت چهاردهم این مشکلات با استفاده از نظرات کارشناسان کمتر شود.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: