جمع‌آوری مازاد تولید از سوی پشتیبانی امور دام به نفع مرغدار نیست

سید صدرالدین عظیمی نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها و برآوردها حاکی از آن است جوجه‌ریزی‌های مهرماه به 140 تا 150 میلیون قطعه برسد، گفت: با جوجه‌ریزی‌های که در مهرماه و ماه‌های گذشته انجام شده، در حال حاضر با مازاد تولید مواجه هستیم.

تضامین لازم برای صادرات 3 ماه آینده مرغ را داشتیم/بازهم بدعهدی دیدیم

وی با بیان اینکه راهکار جمع آوری مازاد تولید ورود پشتیبانی امور دام و بحث صادرات است، ادامه داد: فعلا که مجوز صادرات صادر نمی‌شود و متوقف است، در بحث پشتیبانی امور دام هم به دلیل مشکلاتی که این سازمان دارد نمی‌توان چندان بر روی آن حساب کرد.

نائب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با تاکید بر اینکه ورود پشتیبانی امور دام به بحث جمع آوری مازاد تولید اصلا به نفع مرغداران نیست، افزود:بیش بودی که جمع آوری می‌شود باید دوباره به بازار عرضه شود چون تاریخ انقضای دارد وقتی این اتفاق رخ می‌دهد وضعیت عرضه و تقاضا بر هم می‌خورد و مرغداران را متضرر می‌کند.

عظیمی درباره وضعیت تولید گوشت مرغ در کشور، تصریح کرد: ماهانه حدود ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که از این عدد حدود 20 تا 30 هزار تن مازاد بر نیاز کشور است که حداقل باید 10 هزار تن آن به بازارهای هدف صادر شود.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته و با بالا رفتن قیمت مرغ زنده فشار به مرغداران و تولیدکنندگان نیز افزایش یافته است، عنوان کرد: زمانی که تولیدکنندگان مرغ خود را کیلویی 49 هزار تومان یعنی 10 هزار تومان زیر قیمت مصوب عرضه می‌کردند مشخص نبود این مسئولان کجا بودند که امروز مرغداران را تحت فشار گذاشته‌اند.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مرغ زنده بین 60 تا 63 هزار تومان است، اضافه کرد: با وجود اینکه قیمت‌ها قدری افزایش پیدا کرده است اما بنده اعتقاد دارم قیمت مرغ هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده است و تولیدکنندگان در حال زیان دادن یا حداقل سربه سر هستند.

عظیمی با تاکید بر اینکه نباید تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داد چون این موضوع به ضرر کل زنجیره تولید مرغ تمام می‌شود، اظهار کرد:از برخی استان‌ها هر از چندگاهی اخباری به گوش می‌رسد که برای صنعت طیور خوشایند نیست اگر به هر بخشی از زنجیره تولید گوشت مرغ فشار وارد کنیم قطعا به سایر مجموعه‌های آن ضربه وارد می‌کنیم.

نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با اشاره به چالش های پیش روی تولیدکنندگان مرغ، گفت: هم اکنون قیمت جوجه یکروزه بالاست و از طرفی مرغداران به سبب تامین نهاده‌ها نیاز به نقدینگی دارند، درحالیکه بانک‌ها سیاست انقباضی دارند و تسهیلاتی از سوی بانک عامل پرداخت نمی‌شود، ضمن آنکه نسبت به پرداخت مطالبات قبلی فشار می‌آوردند که در نهایت اگر نقدینگی لازم در اختیار مرغداران قرار نگیرد، جوجه ریزی کاهش می‌یابد. براین اساس مسئولان برای پرداخت بدهی مرغداران به بانک‌ها و تسهیلات باید تمهیداتی اتخاذ کنند.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: