برای صادرات پایدار مرغ باید برنامه‌ریزی شود

پرویز فروغی دبیرکانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین با بیان اینکه روند مرغ زنده روند خوبی را در چند ماه گذشته طی کرده است، گفت: در حال حاضر کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد و جوجه ریزی مهرماه نیز به بالای 140 میلیون قطعه خواهد رسید.

نهادهای نظارتی فقط زورشان به مرغداران می‌رسد/فروش جوجه یکروزه بیشتر از 20 تومان گرانفروشی است

وی با بیان اینکه با حجم تولیدی که صورت گرفته قطعا با مازاد تولید مواجه خواهیم بود، افزود:با توجه به فرارسیدن فصل پائیز و زمستان جوجه‌ریزی‌ها در سراسر کشور افزایشی خواهد بود و باید مسئولان وزارت جهاد برنامه‌ریزی‌های لازم برای جمع‌آوری مازاد تولید داشته باشند.

دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه یکی از راهکارهای جمع آوری مازاد تولید برنامه‌ریزی مدون برای صادرات است، عنوان کرد:باید جدولی تدوین شود تا میزان تولید در هر فصل در آن لحاظ شود و بر اساس این جدول برنامه‌ریزی برای صادرات و تامین نیاز داخلی اقدام شود.

فروغی با تاکید بر اینکه باید برای صادرات پایدار برنامه‌‎ریزی کنیم، ادامه داد: برخی از کشورها که درخواست واردات مرغ از کشورمان دارند بر این نکته اصرار دارند که صادرات باید پایدار باشد اینگونه نباشد که هر وقت بازار داخلی ما اشباع شد به فکر صادرات باشیم و زمانی که کوچکترین کمبودی در بازار داخلی رخ داد صادرات را قطع کنیم.

وی تصریح کرد:کشورهای که خواهان مرغ ایران هستند هم برای خود برنامه‌ریزی می‌کنند، اینکه ما یکباره صادرات را ممنوع می‌کنیم قطعا به بازار داخلی آنها هم ضربه وارد می‌کنیم و آنها را هم با چالش مواجه می‌کنیم.

دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه یکی از راهکارهای دیگر جمع آوری مازاد تولید ورود پشتیبانی امور دام به بحث خرید بیش بود تولیدی است، اظهار کرد:این موضوع چند اشکال دارد اول اینکه این مازاد تولیدی خریداری شده باید دوباره به بازار عرضه شود و دوم اینکه خود پشتیبانی امور دام هم حجم مالی چندانی برای خرید بیش بود تولیدی ندارد.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: