نوسانات قیمت مرغ زنده قابل پیش‌بینی بود/از صادرکننده تبدیل به وارد کننده شده‌ایم

سیدمهدی پورسمر مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور کشور در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین، با اشاره به نوسانات اخیر قیمت مرغ زنده، گفت: این نوسانات از ۲ سال پیش شروع شده است و ترکش‌هایش امروز خودش را نشان داده است از زمانی که جوجه‌ریزی با نژاد آرین را اجباری کردند باید منتظر این روزهای صنعت طیور می‌بودیم.

تامین نیاز بازار داخلی با 130 میلیون جوجه‌ریزی در فروردین

وی با بیان اینکه این وضعیت از چند ماه قبل قابل پیش‌بینی بود، ادامه داد: به دلیل اینکه تولید افزایش یافته و مازاد تولید داریم مرغداران با چالش‌های هم چون ریزش قیمت‌ها مواجه شده‌اند.

پورسمر با تاکید بر اینکه عوامل متعددی در ایجاد نوسانات بازار مرغ به ویژه مرغ زنده دخیل بوده است، اضافه کرد: با توجه به جوجه‌ریزی‌های که در چند ماه گذشته انجام شده است قابل پیش‌بینی بود که قیمت مرغ در ابتدای سال 1403 کاهشی باشد.

وی با بیان اینکه اگر روند فعلی صنعت طیور ادامه پیدا کند و اصرار به جوجه‌ریزی با سویه آرین داشته باشیم، احتمال اینکه صنعت طیورهم به سرنوشت صنعت گوشت قرمز دچار شود و وابسته به واردات شویم وجود دارد، گفت: پیش از این جوجه اجداد با هزینه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی وارد می‌شد و مرغداران هم راضی بودند اما به یکباره واردات آن ممنوع شد و امروز مرغ با هزینه بالای وارد می‌کنیم.

پور سمر با بیان اینکه نیازمند برنامه‌ریزی مدون برای صنعت طیور هستیم، اظهارداشت:در حال حاضر برنامه‌ریزی از دست وزارت جهاد کشاورزی خارج شده است.

وی تصریح کرد: تا یک سال پیش صادر کننده مرغ و تخم مرغ بودیم اما با تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که گرفته شد امروز به وارد کننده مرغ، جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه‌دار تبدیل شده‌ایم.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: