گزارش/چالش مرغی با عدم تامین جوجه یکروزه و نهاده‌ها

واحد رسانه و تبلیغات شرکت بیتامین-یونس ترکچین، این روزها شاهد افزایش قیمت مرغ و رسیدن آن به قیمت 90 تا 105 هزار تومان هستیم. این شرایط در حالی رخ می دهد که مسئولین در چند ماه گذشته وعده کاهش قیمت مرغ یا حداقل با ثبات بودن این بازار بر اساس جوجه‌ریزی‌های انجام شده را داده بودند.

گزارش/گلایه مرغداران از ” کج بودن خشت اول” در پرورش مرغ

به هرصورت این وعده‌ها در حالی بود که اوایل آذرماه سال جاری عطاالله حسن‌زاده عضو هیئت رئیسه اتحادیه مرغداران گوشتی کشور به خبرنگار بیتامین گفته بود، در چند وقت اخیر پیش‌بینی‌های درباره خلاء و کمبود مرغ زنده و افزایش قیمت مرغ را داشتیم، البته وی در اواخر مهرماه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بیتامین اعلام کرده بود، نگران تکرار وضعیت گذشته در بازار مرغ هستیم.

بهنام نیک‌منش معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران اخیراً در گفت‌وگویی اعلام کرده بود، مطابق رصد و پایش انجام ‌شده درباره افزایش قیمت مرغ در بازار، مشخص شد مهمترین عامل گرانی عدم توزیع به‌موقع نهاده‌های دامی با قیمت مصوب توسط وزارت صمت و روی  آوردن مرغداران به بازار آزاد و افزایش هزینه‌های تمام شده است.

از سوی دیگر غلامحسین جافر رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات شرکت بیتامین اعلام کرده است علاوه بر کمبود نهاده‌ها افزایش قیمت جوجه یکروزه نیز باعث ایجاد نوساناتی در بازار مرغ شده است.

خشت اول گران در مرغداری‌ها

امروزه اساس موفقیت در یک دوره پرورش گله مرغ گوشتی انتخاب جوجه یک روزه با کیفیت و با قیمت مناسب است، باید این مسئله را پذیرفت برای اینکه مرغدار دوره پرورش موفق و سوددهی داشته باشد، اولین شرط اصلی آن داشتن جوجه یک روزه درجه یک است.

در چند روز گذشته اما مسئولان و مرغداران علاوه بر اینکه از کیفیت جوجه‌های یکروزه گلایه دارند از افزایش قیمت آن در چند ماه گذشته هم گلایه‌های داشته‌اند.

یکی از فعالان صنعت مرغداری در گفت‌وگو با خبرنگار بیتامین، گفت: آذر ماه سال گذشته قیمت جوجه یکروزه حدود 8 هزار تومان بود اما در حال حاضر این قیمت بالای 24 هزار تومان و شاید بیشتر از این باشد، که حداقل نسبت به سال گذشته این رقم 3 برابر شده است آیا قیمت مرغ نسبت به این عدد افزایشی داشته است؟.

یکی دیگر از فعالان این عرصه در گفت‌وگو با خبرنگار بیتامین گفته است، به طور نمونه در مهرماه سال گذشته این قیمت حدود 12 هزار تومان بود اما در مهرماه سال جاری بنده جوجه یکروزه را با مشقت فراوان حدود 21 هزار تومان خریداری کردم که حدود 2 برابر قیمت سال گذشته بود.

در همین زمینه نیز غلامحسین جافر رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور به خبرنگار بیتامین گفته است”امیدواریم دستگاه‌های نظارتی به افزایش عجیب قیمت‌ جوجه یکروزه در چند وقت اخیر ورود کنند”

در این میان نیز اخیراً انجمن جوجه یکروزه تنها با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، دستگاه‌های نظارتی با افراد سود جویی که اقدام به فروش جوجه یکروزه به بالاتر از قیمت مصوب کنند برخورد قانونی می‌کنند.

افزایش جوجه‌ریزی‌ها هم مانع افزایش قیمت مرغ نشد

اوایل مرداد ماه بود که محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی راهکار رفع التهاب بازار مرغ را افزایش جوجه‌ریزی و بر طرف کردن اختلال در بازار مرغ برشمرد و گفت با جوجه‌ریزی 130 میلیون قطعه‌ای نیاز بازار برطرف خواهد شد.

اما بررسی آمارها نشان می‌دهد در سه ماه گذشته میزان جوجه‌ریزی‌ها از عددی که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود فراتر رفته است اما همچنان چالش‌ها در زمینه تامین مرغ زنده و افزایش قیمت آن بر قوت خود باقی مانده است.

نهاده‌ها که مشکل امروز و دیروز مرغداران نیست

اوایل آبان ماه بود که علیرضا پیمان پاک قائم مقام جهاد کشاورزی اعلام کرد، بنابر آمار در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل واردات نهاده دامی بیش از ۳۹ درصد افزایش داشته است و تا پایان آبان ماه مشکل نهاده‌ها به کلی برطرف و حتی مازاد نهاده‌های به مانند کنجاله سویا خواهیم داشت.

اما در چند روز گذشته مسئولان و فعالان عرصه مرغداری در گفت‌وگو با خبرنگار بیتامین ضمن انتقاد از کیفیت سویای ارائه شده در سامانه بازارگاه از عدم تامین به موقع آن همچنان گلایه‌های دارند.

یکی از فعالان صنعت مرغداری به خبرنگار بیتامین گفت: اخیراً اعلام شده که قیمت مصوب کنجاله سویا از 20هزار و 150 تومان به 20 هزار و 900 تومان افزایش یافته است، این بماند که مرغدار با این قیمت هم نمی‌تواند کنجاله سویا خریداری کند، حالا باید حتی نقدینگی خود را برای خرید نهاده‌ها افزایش دهد که بر مشکلات ما می‌افزاید.

یکی از فعالان این عرصه نیز به خبرنگار بیتامین گفت: وزارت جهاد در تامین نهاده‌ها برای مرغداران حداقل یک دوره پرورش که حدود 45 روز است، عقب‌ است.

به نظر می‌رسد با مباحث مطرح شده هرچند کوتاه، وزارت جهاد کشاورزی در ماه‌های گذشته نتوانسته است، جوجه یکروزه با قیمت مصوب و نهاده‌های طیور را به درستی تامین کند و مرغداران نیز نرخ محصولات خود را بالا برده‌اند و در نهایت این مردم به عنوان مصرف کننده نهایی هستند که باید این محصول پروتئینی را با قیمت بالایی خریداری کنند و حتی از سفره برخی از اقشار جامعه پر کشیده است.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: