قیمت‌های دستوری مشکل تولیدکنندگان/مسئولان سخت‌گیری نداشته باشند+فیلم

به گزارش خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات بیتامین، متن بخش سوم و پایانی گفت‌وگو با اصغر نادران دبیر انجمن کشتارگاه‌های استان گلستان به شرح زیر است:

ستکاوا قانونی نیست/نیازی به راه‌اندازی سامانه‎‌های متعدد نبود+فیلم

توزیع روزانه 110 تن مرغ در استان گلستان/نوسانات قیمت مشکل اصلی تولید کنندگان است+فیلم

سوال: اشاره کردید به چالش‌ها و مشکلات موجود در کشتارگاه‌ها، آیا انجمن برای حل این مشکلات حمایت‌هایی داشته است تا مانع زدایی انجام گیرد؟

نادران: طبق اساسنامه و رسالت انجمن، ما فعالیت بازرگانی نداریم و مشکلاتی که تولید کنندگان دارند به ما منتقل می‌شود و ما پیگیری‌های لازم را در جلساتی که با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و استانداری داریم، انجام می‌دهیم.

سوال: انجمن پیشنهاد خاصی برای ساماندهی کشتارگاه‌ها داشته است؟

نادران: حتماً پیشنهاداتی داشته‌ایم و تصمیماتی نیز اتخاذ شده است، اگرچه برای همکاری‌ با دوستان در برخی مواقع به اجماع نمی رسیم و یک تصمیم واحد اتخاذ نمی شود.

اخیراً هم یک تصمیمی اتخاذ شد که خوب هم بود اما متاسفانه برخی پای کار نیامدند و آن تصمیم ابترماند، یک سری مشکلات در بازار وجود دارد که نمی‌گذارد همه تولیدکنندگان مثل هم عمل کنند، هر واحد تولیدی گرفتاری‌های خاص خودش را دارد که این باعث می‌شود تک روی صورت گیرد و در نهایت رقابت منفی شکل گیرد.

به دلیل اینکه در کشور تصمیمات لحظه‌ای اتخاذ می‌شود و دولت در بازار دخالت می‌کند و قیمت‌های دستوری صادر می‌کند، این موضوع با روح اقتصادی که ما می‌خواهیم آن را به سرانجام برسانیم منافات دارد.

به طورمثال با کاهش یا افزایش قیمت‌ها به دلیل گرفتاری‌های که مرغداران دارند نمی‌توانند محصولات خود را با قیمت دستوری عرضه کنند آن هم به این دلیل است که ممکن است تعهدی به یک مرکز داشته باشند و یا اینکه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارگر دارند و باید هزینه‌های ثابت خود را تامین کنند، آنها نمی‌توانند کارگر خود را اخراج کنند و پس از اینکه دوباره شرایط عوض شد بروند و نیرو بگیرند که این کار شرایط خاص خودش را دارد.

زمانی که قیمت ها افزایش می یابد، دستور صادر شده خیلی برجسته می‌شود و بعد که بازار متعادل می‌شود می‌گویند هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، باید اگرتصمیمی گرفته می شود پای آن بایستیم، چه در زمانی که در اوج قیمت‌ها هستیم و چه زمانی که قیمت‌ها کاهشی می‌شود.

سوال: در چند سال گذشته که انجمن راه اندازی شده است آیا مسئولان از آن حمایت کرده‌اند و صدای انجمن را شنیده‌اند؟

نادران: به لحاظ ارتباطی که داریم مسئولان به انجمن توجه دارند و تعامل خوبی با آن دارند. در جلسات مرتبط با مرغ انجمن را دعوت می‌کنند و ما هم بحث‌هایی را در آن مطرح می‌کنیم، حالا ممکن است این مباحث صددرصد اجرایی نشود، باید این را هم در نظر بگیریم یک سری بحث‌ها در سطح استان و یک سری مسائل در سطح ملی مطرح می‌شود.

سوال: با توجه به کشتارگاه‌های موجود در استان، رتبه استان گلستان در تولید گوشت مرغ در کشور چگونه است؟

نادران : از لحاظ پرورش و کشتار مرغ، استان گلستان در رقابت با استان مازندران است که گاهاً رتبه اول یا دوم را داریم، البته شرایط استان مازندران به دلیل توریسم‌پذیری و نزدیکی به تهران متفاوت است.

در استان گلستان روزانه حدود ۴۵۰ تا ۶۰۰ تن گوشت تولید می‌شود و برخی مواقع این عدد به ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن هم می‌رسد که عدد قابل توجهی است، البته قیمت‌گذاری‌های دستوری در سطح استان باعث می‌شود که منافع این استان را جاهای دیگری ببرند، هر چقدر بتوانیم راحت‌تر معاملات را انجام دهیم حجم نقدینگی بیشتری به اقتصاد استان تزریق خواهد شد.

سوال: اگر حرف پایانی دارید بفرمائید؟

نادران : حرف پایانی بنده با مسئولان است، مسئولان به این صنعت سخت‌گیری زیادی نداشته باشند، این صنعت ظرفیتی است که در شرایط فعلی ایجاد شده و باید اجازه بدهند که تولید کنندگان به فعالیت خود بپردازند و پروتئین مردم را تامین کنند.

حتی اگر شرایط فراهم باشد لازم نیست که گوشت مرغ از ترکیه وارد کنیم، اگر ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود به راحتی می‌توانیم در کشور خوراک ۱۵۰ میلیون جمعیت را تامین کنیم.

دولتی‌ها اگر می‌خواهند این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کنند تصمیم درست بگیرند و این کار را انجام دهند اگرچه ممکن است دراوایل این کار سختی‌های وجود داشته باشد اما به مرور زمان این قضیه جا می‌افتد.

تشکل‌ها ظرفیت این را دارند که این صنعت را اداره کنند این سردرگمی بین بخش خصوصی و دولتی ما را به اهدافمان نمی‌رساند.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: