تولید جوجه یکروزه صرفه اقتصادی ندارد/قیمت‌گذاری دستوری چالش‌زاست

محمدتقی خوبان عضو هیئت‌رئیسه انجمن جوجه یکروزه در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین، درباره نوسانات قیمت جوجه یکروزه در چند روز گذشته، گفت: به دلیل اینکه هزینه پرورش گله مرغ مادر در چند وقت اخیر برای تولیدکنندگان افزایش یافته است تولید جوجه یکروزه صرفه اقتصادی ندارد.

نوسانات قیمت مرغ زنده قابل پیش‌بینی بود/از صادرکننده تبدیل به وارد کننده شده‌ایم

وی با بیان اینکه جوجه یکروزه مانند سایر نهاده‌های مورد مصرف در تولید گوشت مرغ است، ادامه داد: همانطور که تولیدکننده مرغ گوشتی به دلیل اینکه قیمت مرغ کشتار شده با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد دچار ضرر و زیان می‌شود تولیدکنندگان جوجه یکروزه هم همین وضعیت را دارند.

عضو هیئت رئیسه انجمن جوجه یکروزه با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان نمی‌توانند چندین دوره پرورش، ضرر و زیان‌ها را از جیب خود پرداخت کنند، اضافه کرد:متاسفانه در کشورمان ما هزینه تولید بالاست و صرفه اقتصادی ندارد.

خوبان با بیان اینکه تولیدکنندگان اعم از تولیدکنندگان جوجه یکروزه و مرغ گوشتی با شرایط ایجاد شده حال و روز خوبی ندارند، عنوان کرد: راهکاری که می‌توان در حال حاضر برای برون رفت از وضعیت ایجاد شده در نظر گرفت این است که عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین کند و قیمت‌گذاری دستوری حذف شود.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری تولیدکنندگان را دچار مشکلات و چالش‌های جدی کرده است، اظهار داشت:با توجه به اینکه هزینه‌های تولید در کشورمان متغییر است نمی‌توان قیمت‌گذاری دستوری انجام داد، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا درآمد تولیدکنندگان نیز متغییر باشد که قطعا با قیمت‌گذاری دستوری این اتفاق رخ نمی‌دهد.

عضو هیئت رئیسه انجمن جوجه یکروزه تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که امروز گریبان صنعت طیور را گرفته بحث واسطه‌گری‌ها است که بخشی از گرانی جوجه یکروزه هم ناشی از این موضوع است، مطمئن باشید قیمت‌ها که افزایش پیدا می‌کند سود کمی به جیب تولیدکنندگان می‌رود و واسطه‌ها سود بیشتری از این قضیه می‌برند.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: