توزیع روزانه 110 تن مرغ در استان گلستان/نوسانات قیمت مشکل اصلی تولید کنندگان است+فیلم

به گزارش گروه رسانه و تبلیغات بیتامین، قیمت مرغ در روزهای گذشته نوساناتی داشته که برای بررسی علل آن و همچنین چالش‌های موجود بر سر راه این صنعت، به ویژه مشکلات کشتارگاه‌های استان گلستان به سراغ دبیر انجمن کشتارگاه‌های استان گلستان رفته‌ایم.

در زیربخش اول مصاحبه با آقای مهندس اصغر نادران دبیر انجمن کشتارگاه‌های استان گلستان را می خوانید:

14 کشتارگاه فعال در استان گلستان داریم/ظرفیت کشتار 560 هزار قطعه در یک شیفت

سوال: تشکر می کنم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. برای اولین سوال می فرمائید در حال حاضر چند کشتارگاه فعال و غیر فعال در سطح استان داریم؟

نادران: درحال حاضر 15 کشتارگاه طیور در سطح استان داریم که 14 تای آنها فعال و یک کشتارگاه دیگر به دلیل بازسازی غیرفعال است.

کشتارگاه‌های فعلی، در یک شیفت کاری ظرفیت کشتار 560 هزار قطعه مرغ را دارند، البته در شرایط خاص این کشتارگاه‌ها می‌توانند در دو شیفت کاری فعالیت و تولید داشته باشند.

سوال: آماری وجود دارد که چه میزان از این کشتارهای انجام شده در سطح استان توزیع و چه میزان به خارج از استان ارسال می‌شود؟

نادران: کلیه کشتارگاه‌ها سهمیه توزیع درداخل و خارج استان را دارند، سهمیه‌ای که گفته می‌شود و بیشتر مدنظر مسئولان است، میدان بهمن تهران است، البته در صورت تامین مرغ این میدان، تولیدکنندگان می‌توانند مازاد تولید خودشان را بازاریابی کنند و به فروش برسانند.

توزیع روزانه 100 تا 110 تن مرغ در استان

در داخل استان گلستان روزانه متوسط 100 تا 110 تن مرغ توزیع می‌شود و در خارج استان نیز مدنطر متولیان امر روزانه 200 تن است که در شرایط فعلی برای میدان بهمن تهران حدود 170 تا 180 تن مرغ ارسال می‌شود، البته در برخی مواقع این میزان عرضه در این میدان بهمن جذب نمی‌شود و گاهاً مرغ‌ها باقی می‌مانند.

سوال: با توجه به اینکه استان گلستان یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور است، تولیدکنندگان این حوزه گلایه‌های دارند، به نظر جنابعالی به عنوان دبیر انجمن کشتارگاه‌های استان، چالش‌ها و مشکلات این صنعت در حال حاضر چیست؟

نادران: مشکلات در این حوزه را باید به دو دسته تقسیم کرد، شما نگاه کنید، مواد اولیه کشتارگاه‌ها مرغ زنده است، قطعاً مرغ زنده که در اختیار کشتارگاه‌ها نیست و در اختیار مرغداران است و مرغداران هم انتظارات و هزینه‌های دارند که تلاش می‌کنند آنها را تامین کنند، آنها مواد اولیه‌ای مثل جوجه یک روزه و خوراک مصرف می‌کنند که در اختیار آنها نیست از سوی دیگر نوسانات قیمت‌ها در بازار از مشکلات اصلی تولیدکنندگان است، مواد اولیه آنهاعمدتاً سویا و ذرت است که از سیستم بازارگاه آن را تهیه می کنند و همه می دانند که امروزچالش اصلی بر سر سویا است و تولید کننده سفارش خود را انجام می دهد و با تاخیر به دستش می رسد و مجبور می شوند از بازار آزاد و با قیمت بالاتری آن را تهیه کنند لذا آنها هم مجبور هستند اگر بازار کشش داشته باشد مرغ خود را با قیمت غیر مصوب عرضه کنند.

به دلیل عرضه زیاد قیمت مرغ کاهش یافته است

اتفاقی که به طور نمونه در یک هفته گذشته رخ داد و قیمت مرغ زنده تا 66 هزار تومان افزایش یافت و از سوی دیگر کشتارگاه‌ها مجبور هستند با همین قیمت‌ها مرغ زنده را خریداری کنند تا تولید داشته باشد و بتواند هزینه‌های ثابت و غیر ثابت خود را تامین و به تعهداتی که در بازارها ارائه کرده‌اند عمل کنند و مطالبات خود را وصول کنند.

از سوی دیگرتعیین تکلیف‌های که به کشتارگاه‌ها می‌شود و باید با قیمت مصوب میزانی از کشتار خود را در سطح استان و میزانی از آن را در میدان بهمن تهران توزیع کنند، بر گرفتاری‌های کشتارگاه‌ها افزوده است.

رعایت نکردن قیمت‌ها و ثبت نکردن کشتارها در سامانه‌های طراحی شده نیزخودش باعث می شود مشکلاتی برای کشتارگاه‌ها ایجاد کند و باعث تشکیل پرونده‌های تعزیراتی برای آنها شود و بیشتر کشتارگاه درگیر این مسائل هستند.

البته در شرایط فعلی به دلیل عرضه زیاد، قیمت مرغ کاهش پیدا کرده است و برخی کشتارگاه‌ها مشتریان گذشته خود را از دست داده‌اند و باید در این شرایط بروند دوباره بازاریابی کنند که کار سختی است.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: