بی‌کیفیتی کنجاله سویا مرغداران را متضرر می‌کند

مهندس یعقوب کوثری مدیر کارخانه بیتامین دانه رامیان در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات شرکت بیتامین، ضمن انتقاد از کیفیت کنجاله سویای عرضه شده در سامانه بازارگاه، گفت: یکی از مشکلاتی که امروز با آن در تولید خوراک طیور مواجه هستیم بحث پائین بودن پروتیئن کنجاله‌های عرضه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

بیشتر بخوانید:

کمبود نهاده دامی تا پایان آبان مرتفع می‌شود

وی با بیان اینکه بازخورد این بی کیفتی کنجاله سویا خودش را در فارم‌های پرورش مرغ خودش را نشان می‌دهد، عنوان کرد: تلفات بیش از حد در مرغداری‌ها ، وزن‌گیری پائین و افت وزن پس از کشتار از اولین تبعات این موضوع است که مرغداران را متضرر می‌کند.

کوثری با اعلام اینکه طبق پروتکل‌های که در کارخانه بیتامین دانه داریم در جیره نویسی که برای تولید خوراک داریم، برای جبران پروتئین کنجاله سویا، جیره را رقیق تر می کنیم، اظهارداشت: برای کمک به مرغداران و جلوگیری از متضرر شدن آنها اسید آمینه‌ها و آنزیم‌های لازم را به جیره اضافه می‌کنیم ولی چون سویا حدود 25 تا 30 درصد جیره را تشکیل می‌دهد و پروتئین از طریق آن باید تامین  شود در برخی مواقع با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه با فرآیندی که در تولید خوراک داریم و مجبور هستیم جیره نویسی خوبی داشته باشیم تا در نهایت مرغداران متضرر نشوند، گفت: ممکن است به دلیل رقیق‌تر شدن جیره قدری هزینه‌ها افزایش یابد که بازهم از این موضوع مرغداران متضرر می شوند.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: