سرانه مصرف مرغ در کشور کاهش یافته است

نبووید نمرود مدیر واحد تحقیق و توسعه جیره نویسی بیتامین، در همایش علمی -بازرگانی این زنجیره که در آزادشهر با حضور مرغداران شرق استان گلستان برگزار شد، درباره بهینه سازی عملکرد در جوجه های گوشتی، گفت: این  موضوع تحت عوامل موثر متعددی قرار دارد که از جمله این موارد کیفیت جوجه یکروزه، مدیریت اطلاعات، مدیریت آب و خوراک است.

لزوم توجه به امنیت زیستی در فارم‌ها/برنامه واکسیناسیون طیور براساس شرایط اقلیمی باید انجام شود

وی با بیان اینکه علل مختلفی درعقب‌ماندگی صنعت طیور کشورمان از سایر کشورها وجود دارد، ادامه داد: به طور نمونه تمام کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کننده گوشت مرغ از کشورهای همچون ترکیه و اروپا هستند در حالی که صنعت طیور کشورمان از صادرات به این کشورها بی‌نصیب است.

مدیر واحد تحقیق و توسعه جیره نویسی بیتامین، با تاکید بر اینکه هزینه تولید گوشت مرغ در کشورهای طراز اول 7دهم یورو است که اگر به خواهیم به ریال حساب کنیم این میزان حدود 430 هزار ریال یعنی 43 هزار تومان است، اضافه کرد: در برخی کشورها همانند برزیل، آرژانتین و آمریکا حتی این عدد کمتر است.

نمرود با بیان اینکه هزینه جوجه یکروزه در بحث تولید در برخی کشورها به مانند آمریکا زیر 10 درصد است و در کشوری به مانند ترکیه این عدد 14 درصد است، افزود: دربحث دارو و واکسن نیز هزینه کرد در کشورهای طراز اول بسیار کمتر از کشورمان است که از این بابت مرغداران نیز متضرر می‌شوند.

وی با اعلام اینکه برخی موارد یادشده باعث شده تا قدرت رقابت خارجی را از دست بدهیم، عنوان کرد: از سوی دیگر افزایش هزینه قیمت مرغ در کشور باعث شده تا سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور کاهش پیدا کند.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: