تولید برای مرغداران صرفه اقتصادی ندارد/با صادرات ارز از جیب مردم رفت

احسان لشگری مدیرعامل تعاونی اتحادیه مرغداران استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین،با بیان اینکه با جوجه ریزی‌های که در ماه های گذشته انجام شده است با مازاد تولید مواجه هستیم، گفت: علیرغم افزایش تولید و رسیدن جوجه‌ریزی‌ها به 150 میلیون قطعه اما تغییری در قیمت‌ها صورت نگرفته است.

سهیمه ذرت مرغداران دوبرابر شد

وی با بیان اینکه قیمت ریز مغذی‌ها، کارگر، کرایه حمل و نقل و انرژی نسبت به سال گذشته 30تا 80 درصد افزایش یافته است اما قیمت مرغ زنده و کشتار شده تغییری نداشته است، ادامه داد: با این وضعیت بازهم تولیدکنندگان به تولید خود ادامه می‌دهند و سالن خود را خالی نگه نمی‌دارند.

مدیرعامل تعاونی اتحادیه مرغداران استان قزوین با تاکید براینکه با شرایط فعلی که هزینه‎‌ها افزایش یافته و قیمت جوجه یکروزه بین 28 تا 29 هزار تومان است، تولید برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد، افزود:زمانی که آنالیز قیمت مرغ انجام شد و اعلام شده قیمت مرغ زنده باید 58 هزار تومان باشد این آنالیز قیمت با جوجه یکروزه 16 هزار 500 تومانی انجام شد، نه اینکه جوجه یکروزه قیمتش 30 هزار تومان باشد.

لشگری با اعلام اینکه اتحادیه مرغداران اخیرا 1 میلیون جوجه یکروزه وارد کرده که قرار است با قیمت 25 هزار تومان در اختیار مرغداران قرار دهد، عنوان کرد: اولاً این میزان واردات به اندازه‌ای نیست که بتواند نیاز مرغداران را تامین کند و ثانیاً قیمت آن مناسب نیست.

وی با بیان اینکه عدم برنامه‌ریزی مناسب در جوجه‌ریزی‌ها باعث ضرر و زیان مرغداران شده است، اظهار کرد: یک زمانی رفتند و از ترکیه جوجه یکروزه با قیمت 28 هزار تومان وارد کردند و سویا و ذرت نیز با ارز 28 هزار تومانی وارد کردند و جوجه‌ریزی انجام شد که منجربه مازاد تولید شد و سپس این مازاد تولید به کشور عراق صادر شد و ارز از جیب ملت ایران رفت.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر امروز صنعت طیور قیمتگذاری دستوری است، اضافه کرد: عرضه و تقاضا باید قیمت‌ها را تعیین کند، در حال حاضر قیمت مرغ به دلیل مازاد تولید افت داشته است و اگر تولید کمتر شود مطمئن باشید افزایش پیدا می‌کند.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: