گزارش/چرا قیمت مرغ دوباره پرواز کرد!؟

به گزارش گروه رسانه و تبلیغات شرکت بیتامین استرآباد، پس از چند ماه ثبات در بازار مرغ و پایان یافتن فراز و نشیب‌های قیمت‌ها، در چند  روز گذشته مجدداً شاهد افزایش نرخ این محصول به ویژه مرغ زنده برای کشتار بودیم، این موضوع به قدری پیش رفت که حتی در برخی شهرها به مانند ارومیه شاهد تشکیل صف‌های مرغ و کمبود آن بودیم. این درحالیست که حدود سه ماه مرغ با کمترین نوسان قیمت در بازار در بازه قیمتی 75تا 85هزار تومان عرضه می شد.

دریافت کنجاله سویا در قبال خرید ذرت درجه 2 برزیلی برای کارخانجات

بعد از افزایش شدید قیمت مرغ در ماه های ابتدایی سال جاری، دولت با برنامه‌ریزی برای افزایش جوجه ریزی تلاش کرد قیمت مرغ در بازار را به تعادل برساند که آمار این موضوع در ماه‌های تابستان به حدود 136 میلیون و در مهرماه و آبان، ماهیانه به 129 میلیون قطعه رسید که باعث شد قیمت مرغ از حدود 100 هزار تومان تا کانال 80 هزار تومان و در مواقعی به پایین تر از آن بیایید. اما در روزهای گذشته علیرغم جوجه ریزی‌ها با آمار بالا شاهد روند افزایشی قیمت مرغ هستیم.

علت افزایش قیمت مرغ

مسئولان اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مرتبط با صنعت طیور در چند روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات شرکت بیتامین، علت‌های مختلفی برای روند افزایشی قیمت‌ها اعلام کرده اند که از جمله می توان به اظهارات سید فرزاد طلاکش دبیر کل فدراسیون طیور ایران که علت اصلی نوسان قیمت مرغ را 2 دلیل، اصرار به جوجه‌ریزی با سویه آرین و کمبود کنجاله سویا دانسته بود، اشاره کرد یا به اظهارات عطاالله حسن زاده عضو هیئت مدیره مرغداران گوشتی کشور اشاره کرد که اعلام کرد، پیش بینی افزایش قیمت مرغ را به دلیل کمبود  کنجاله سویا و عدم وزن گیری مناسب مرغ‌ها از چند ماه پیش کرده بودیم.

قیمت‌گذاری دستوری تولیدکنندگان را ناامید می‌کند/کجای جهان قیمت را مصوب می‌کنند

سید مهدی پور سمر مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور نیز به خبرنگار واحد رسانه بیتامین دلیل عمده افزایش قیمت مرغ در چند روز گذشته را اصرار به جوجه ریزی با سویه آرین و ممنوعیت واردات جوجه اجداد با نژادهای مختلف عنوان کرده بود.

اما علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ضمن تعجب از افزایش قیمت مرغ در روزهای گذشته، به خبرنگار بیتامین گفته است که با توجه به حجم جوجه ریزی‌ها در ماه های گذشته نوسان در قیمت مرغ قابل پیش بینی نبود.

علی اکبر اسکندری مدیرعامل تعاونی مرغداران شهرستان علی آباد کتول نیز علت اصلی نوسان قیمت مرغ را کمبود کنجاله سویا و قیمت جوجه یکروزه دانسته است.

قیمت گذاری دستوری و نوسان قیمت

به طور کلی کارشناسان حوزه طیور و تولیدکنندگان این صنعت نیزمعتقدند قیمت گذاری دستوری گوشت مرغ باعث شده تولید این محصول برای مرغداران با ضرر همراه باشد و برای جبران این ضرر مجبور باشند تا مرغ زنده خود برای کشتار را بالاتر از نرخ مصوب عرضه کنند که این موضوع هم نقش اصلی در نوسانات قیمت‌ها در چند روز اخیر  داشته است.

در حالی امروز قیمت مرغ به نمودی از تورم اقتصاد کشورمان تبدیل شده است که در ابتدای دولت سیزدهم قرار بود با تشکیل قرارگاه مرغ بازار تحت کنترل در بیایید، اگرچه از همان ابتدا هم مشخص بود که این بازار هم اعتنایی به زور و دستور ندارد و این عرضه و تقاضاست و البته سیاست گذاری‌های تنظیم گری است که بازار را مشخص می کند، البته امروز هم خبری از آن قرارگاه نیست و دود افزایش قیمت‌ها همچنان به چشم مصرف کنندگان می‌رود.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: