نوسانات قیمت مرغ را تا انتهای سال داریم/برنامه‌ای مدون برای صنعت طیور نداریم

سید مهدی پورسمر مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور کشور در گفت‌وگو با خبرنگار واحد و رسانه و تبلیغات شرکت بیتامین درباره نوسانات اخیر قیمت مرغ در بازار، گفت: این وضعیت از چند ماه قبل قابل پیش‌بینی بود.

جوجه‌ریزی آذر به 144 میلیون قطعه رسید+جدول استان‌ها

وی با بیان اینکه کاهش جوجه‌ریزی‌ها در ماه‌های قبل اثرات خود را امروز نمایان کرده است، ادامه داد: اصرار به جوجه‌ریزی با سویه آرین و لغو واردات جوجه یکروزه اجداد باعث شد که جوجه‌ریزی با سویه‌ای در کشور انجام شود که گوشت کمتری می‌دهد و مرغداران حاضر به جوجه‌ریزی با آن نیستند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور کشور با اعلام اینکه نوسانات در بازار مرغ را تا انتهای سال خواهیم داشت، اضافه کرد: پس از این زمان هم به دلیل اینکه تولیدات افزایش می‌یابد قطعاً مرغداران با چالش‌های هم چون ریزش قیمت‌ها مواجه خواهند شد.

پورسمر با تاکید بر اینکه عوامل متعددی در ایجاد نوسانات بازار مرغ در چند روز گذشته دخیل بوده است، عنوان کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مرغ کشتارشده در این روزها، عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی برای مرغداران است، به طور نمونه تاجری می‌رود نهاده دامی وارد می‌کند و پس از 4 یا 5 ماه ارز مورد نیاز را به وی تخصیص می‌دهند.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال 1403 قیمت مرغ به شدت افت می‌کند و کاهشی می‌شود، اظهارداشت: آن زمان هم آقایان مسئولان صنعت طیور به چه کنم چه کنم خواهند افتاد که چگونه وضعیت ایجاد شده را مدیریت کنند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور کشور با بیان اینکه اگر روند فعلی صنعت طیور ادامه پیدا کند و اصرار به جوجه‌ریزی با سویه آرین داشته باشیم، احتمال اینکه صنعت طیورهم به سرنوشت صنعت گوشت قرمز دچار شود و وابسته به واردات شویم وجود دارد، گفت: پیش از این جوجه اجداد  با هزینه 10 تا 15 میلیون تومانی وارد می‌شد و مرغداران هم راضی بودند اما به یکباره واردات آن ممنوع شد و امروز مرغ با هزینه بالای وارد می‌کنیم.

پور سمر با بیان اینکه در حال حاضر نیازمند برنامه‌ریزی مدون برای صنعت طیور هستیم، اظهارداشت:در حال حاضر برنامه‌ریزی از دست وزارت جهاد کشاورزی خارج شده است و این موضوع باعث ایجاد تقلب در آمارهای جوجه‌ریزی‌های شده است.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: