اختلاف 10 هزارتومانی هزینه تولید و عرضه مرغ

پرویز فروغی دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین، با بیان اینکه در حال حاضر مرغ زنده پائین‌تر از نرخ مصوب و حمایتی عرضه می‌شود، گفت:قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده ۵۴ تا ۵۵ هزارتومان است که 3 تا 4 هزار تومان زیر قیمت اعلامی 58 هزار تومان است.

موانع باعث دلسردی تولیدکنندگان می‌شود/بخش خصوصی ریل‌گذار جهش تولید

وی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی صنعت طیور باعث زیان تولیدکنندگان شده است، افزود: از یک سو مازاد تولید با جوجه‌ریزی 150 میلیون قطعه‌ای و از سوی دیگر جوجه‌ریزی با جوجه 35 هزار تومانی باعث شده است که مرغداران در عرضه مرغ خود با مشکل جدی مواجه شوند.

دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه وزارت جهاد در سال 1403 اصرار به افزایش جوجه‌ریزی‌ها به 170 میلیون قطعه دارد، اضافه کرد: در شرایطی وزارت جهاد به این موضوع اصرار دارد که مرغداران با 150 میلیون قطعه نیز متحمل ضرر و زیان هستند.

فروغی با تاکید بر اینکه نرخ کنونی فروش با هزینه تولید ۱۰ هزارتومان اختلاف دارد. توضیح داد: با توجه به حجم مازاد تولید، شرکت پشتیبانی امور دام باید اقدام به خریداری و جمع آوری حجم مازاد تولید از سطح بازار کند؛  چراکه این حجم از تولید ۶۰ تا ۷۰ هزارتن مازاد بر نیاز کشور است.

وی اظهار داشت: با توجه به جوجه ریزی ماهانه ۱۵۰ میلیون قطعه در واحد‌های مرغداری پیش‌بینی می‌شود که تولید مرغ واحد‌های مرغداری بالای ۳۰۰ هزارتن است، درحالیکه حداکثر نیاز  ماهانه کشور ۲۳۰  تا ۲۴۰ هزارتن است.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: