استفاده از خوراک دان آماده برای مرغداران چه مزیتی دارد؟

مهندس یعقوب کوثری مدیرکارخانه بیتامین دانه رامیان در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات شرکت بیتامین استرآباد درباره استانداردهای خوراک دان برای پرورش مرغ در مرغداری‌ها، گفت: اولاً باید گفته شود به دلیل کاهش هزینه‌های مرغداران، خوراک‌ها در کارخانجاتی که به همین منظور راه‌اندازی می‌شوند، تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش از احداث کارخانجات تولید خوراک، مرغداران خوراک را به صورت پودر استفاده می‌کردند، ادامه داد: استفاده از این روش باعث می‌شد ریزمغذی‌ها و آنزیم‌های موجود در خوراک به صورت ناهمگن در آن پخش شود، به همین دلیل وزن‌گیری و رشد جوجه‌ها خیلی پائین بود و طول پرورش بیشتر از حد استاندارد بود.

مدیرکارخانه بیتامبن دانه رامیان با تاکید بر اینکه در این شرایط مرغداران برای بهبود زمان پرورش خود از اسید آمینه‌های بیشتری استفاده می‌کردند، افزود: در این شیوه اگرچه مرغداران هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شدند اما وزن‌گیری خوبی را نداشتند و ضریب تبدیلی غیر استاندارد داشتند.

کوثری تصریح کرد: ابتدا در کشور هلند و پس از تحقیقات فراوان بر روی عوامل موثر بر رشد جوجه‌های یکروزه تصمیم بر این شد که دانه‌های تولید شود که ریز مغذی‌ها، انرژی، پروتئین، چربی لازم برای رشد یک مرغ در آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه پس از انجام تحقیقات لازم کارخانجات تولید خوراک دان ایجاد شد، اظهارداشت: در این کارخانجات دستگاهی به نام “پلیت” وجود دارد که تمام بارهای پودری داخل این دستگاه قرار می‌گیرد و طبق پروتکل‌های بخار به این پودر تزریق می‌شود تا آلودگی‌ها آن از بین برود.

مدیر کارخانه بیتامین دانه رامیان عنوان کرد: با فرآیندی که بر روی پودر خوراک انجام می‌شود، دان آماده‌ای تولید می‌شود که یک مرغ با یک نوک زدن تمامی ریز مغذی‌ها و پروتئین لازم برای رشد را دریافت ‌کند.

کوثری با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مزیت‌های خوراک دان آماده کاهش هزینه‌های حمل و جابه‌جای خوراک است، ادامه داد: وقتی دان به صورت “پلیت” شده و استوانه‌ای و هم‌شکل در می‌آید در جابه‌جایی‌ها هدر رفت و افت خیلی کمتری را دارد یا اصلاٌ این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام شده جوجه‌ها تمایل بیشتری برای خوردن اجسام استوانه‌ای و یک شکل دارند، گفت: مجموع این عوامل گفته شده باعث می‌شود هزینه مرغداران در دوره پرورش کمتر شود، اگرچه ممکن است در ابتدای کار مرغداران این نظر را داشته باشند که با خرید دان آماده هزینه‌هایشان بالاتر می‌رود اما استفاده از دان‌های آماده اولین مزیتش کاهش هزینه و استفاده کمتر از دانه‌های پودری در دوره پرورش است.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: