مرغداران برای خرید جوجه دوبار هزینه می‌کنند/”آرین” صنعت مرغداری را نابود می‌کند

سید فرزاد طلاکش دبیرکل فدراسیون طیور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات شرکت بیتامین، درباره پیگیری‌های مشکلات صنعت طیور از طریق این فدراسیون، گفت: پس از اینکه آقای نیکبخت به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد به طور مفصل مشکلات صنعت را به صورت مکتوب به وی ارائه کردیم.

گزارش/اجبار مرغدار به جوجه‌ریزی با مرغی که دوست ندارد/چرا مردم باید “ژیان” بخرند

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که به وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد بحث جوجه‌ریزی 145 میلیون قطعه‌ای در ماه است، ادامه داد: فدراسیون طی نامه‌ای اعلام کرد با توجه به مشکلات ایجاد شده در بحث جوجه یکروزه و تامین نهاده‌ها این میزان جوجه‌ریزی محقق نخواهد شد.

دبیرکل فدراسیون طیور ایران با بیان اینکه در بحث تامین نهاده‌ها نیز پیگیری‌های لازم را داشته‌ایم و در این خصوص جلسات مفصلی با مسئولان داشته‌ایم، افزود: به طور نمونه جلساتی را با رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس آقای عسگری داشتیم که منجر به تدوین گزارشی در زمینه تامین نهاده‌ها شد که در صحن علنی مجلس نیز قرائت شد و در آن گزارش به مشکلات و رانت‌های ایجاد شده در بحث تامین نهاده‌ها اشاره شده بود.

طلاکش با اعلام اینکه فدراسیون طی نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور خواستار ورود این سازمان به مشکلات ایجاد شده در تامین سویا برای مرغداران شد، اظهار داشت: در حال حاضر سومدیریت‌های در بحث برقراری تعادل بین دانه و کنجاله سویا برقرار شده است که از سازمان بازرسی کل کشور خواسته‌ایم به این موضوع ورود کند تا مشخص شود دلیل این سو مدیریت‌ها چیست؟.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های امروز صنعت مرغداری سویه آرین و جوجه‌ریزی با آن است، عنوان کرد: بارها در جلسات مختلف اعلام کرده‌ایم که لاین آرین با شرایط فعلی صنعت مرغداری کشور را به نابودی می‌کشاند و حتی برای این موضوع دلایل و استدلال‌های خود را اعلام کرده‌ایم و راه‌حل برون رفت از مشکل را هم ارائه کرده‌ایم اما ترتیب اثری داده نشده است.

دبیرکل فدراسیون طیور ایران درخصوص احتمال ایجاد چالش در صنعت مرغداری در ماه‌های آینده، گفت: قطعا چالش‌های خواهیم داشت، مرغداری که جوجه یکروز را چند ماه گذشته با قیمت 11 هزار تومان خریداری می‌کرد اما امروز بالای 22 هزار تومان خریداری می‌کند یا کنجاله سویا را از بازار آزاد با قیمت 37 هزار تومان خریداری می‌کند آیا مرغ زنده خود را به قیمت مصوب عرضه می‌کند؟

طلاکش اضافه کرد: قرار بود مرغداران سویا را از بازارگاه 20 هزار 500 تومان خریداری کنند اما امروز از بازار آزاد آن را 35 تا 37 هزار تومان خریداری می‌کنند از ابتدای مهرماه هم که ارز نیمایی داروهای دامپزشکی از نیمایی به ارز مبادله‌ای تغیییر کرده  و دو برابر شده است به نظر شما آیا مرغداران با این هزینه‌های چند برابر شده باید مرغ خود را با نرخ مصوب عرضه کند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این مشکلاتی که گفته شد، مشکل دیگر جوجه‌ریزی با سویه آرین است که مرغداران برای اینکه با این سویه جوجه‌ریزی نکنند می‌روند و حواله خریداری می‌کنند و آن را دور می‌ریزند و دوباره پولی را می‌هند تا سویه دیگری خریداری کنند و با آن جوجه ریزی کنند را اضافه کنید، یعنی اینکه مرغدار دوبار برای جوجه هزینه می‌کند.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: