کم و کاستی در تامین نهاده‌ها نداریم/48 ساعته نهاده را به مرغدار می‌دهیم/برای ایام عید مشکلی نداریم

واحد رسانه و تبلیغات شرکت بیتامین- یونس ترکچین-غزل فغانی،در چند ماه گذشته تامین نهاده‌های دامی به ویژه کنجاله سویا برای تولیدکنندگان با مشکلاتی همراه بود که اخیراً مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند مشکلات این حوزه تا حد زیادی حل شده است.

برای بررسی این موضوع مصاحبه‌ای تفصیلی با حسین لاری کمان مدیرکل پشتیبانی امور دام استان گلستان داشته‌ایم که متن این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

سوال: آقای مهندس از اینکه وقتی در اختیار ما قرار دادید تشکر می‌کنم، به عنوان اولین سوال در حال حاضر آماری از اینکه چه میزان گوشت مرغ در استان تولید می‌شود دارید، و پشتیبانی امور دام چه حمایت‌هایی از تولید کنندگان دارد؟

لاری کمان: در خصوص وظیفه‌مندی پشتیبانی امور دام باید عرض کنم، وظیفه ما تنظیم بازار در جهت حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است و البته ما نقش تامین کننده بازار را نداریم و  تامین کننده، بیشتر بخش خصوصی است.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ تا 750 تن گوشت مرغ گرم روزانه در استان گلستان تولید می‌شود که این مرغ، دارای کیفیت خوبیست.

*روزانه 700 تا 750 تن گوشت مرغ در استان گلستان تولید می‌شود

در بحث حمایت هم باید عرض کنم اخیراً یک اتفاق خوبی در جهت حفظ تولیدات دامی به ویژه گوشت قرمز و هدف گذاری برای ماه‌های آتی به جهت حفظ دام‌های مولد رخ داد که اقدام مثبتی بود و آن این بود که بین دامداران و عشایر نهاده جو به صورت مدت‌دار توزیع شد که در همین زمینه باید از مدیرکل امور پشتیبانی امور دام کل کشور و هیئت مدیره این شرکت و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی که امر دریافت ضمانت نامه و سپرده گذاری را تسهیل کردند تشکر ویژه ای داشته باشم، می دانید که سرمایه در گردش برای دامداران و تولید کنندگان با توجه به شرایط بازار و گاهاً نبود تسهیلات بانکی مشکلاتی ایجاد کرده است که در راستای حل این مشکل ما این اقدام را انجام دادیم که با اقبال عمومی مواجه شد.

سوال: با توجه به آماری که ارائه کردید، وضعیت تامین نهاده‌ها به ویژه کنجاله سویا در شرایط فعلی چگونه است؟

لاری کمان: به حمدالله در این خصوص در استان شرایط مطلوبی داریم و هیچگونه کم و کاستی در جهت تامین نهاده‌ها برای تولید کنندگان نداریم. پیش از این پشتیبانی امور دام  25  درصد مواد اولیه تولید کنندگان را تامین  می‌کرد اما این شرایط امروز متفاوت شده و این عدد به بالای ۳۵ درصد رسیده است.

*کم و کاستی در زمینه تامین نهاده‌ها نداریم/کمتر از 48 ساعت نهاده‌ها را به تولیدکنندگان تحویل داده می‌شود

شما می‌توانید به بخش واحد فروش ما مراجعه کنید و مشاهده کنید به محض اینکه در سامانه بازارگاه خریدی اتفاق می‌افتد، خریداران می‌توانند به ما مراجعه کنند و کمتر از ۴۸ ساعت نهاده خود را تحویل بگیرند. آن بخش که به پشتیبانی امور دام مربوط می‌شود در حال حاضر مشکلی در آن وجود ندارد و شرایط خوب و ایده آل است.

سوال: پیش از این اعلام می‌شد که تحویل نهاده‌ها با تاخیرهمراه است، به طور مثال مرغداران اعلام می‌کردند نهاده‌ها با یک یا دو دوره تاخیر به آنها تحویل داده می‌شود…

لاری کمان: در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد و همانطور که عرض کردم ظرف کمتر از ۴۸ ساعت نهاده خریداری شده در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد.

سوال:عمده خرید نهاده‌ها از سوی تولیدکنندگان از سامانه بازارگاه انجام می‌شود، وضعیت این سامانه الان چگونه است؟ آیا تولید کنندگان مشکلاتی که با این سامانه دارند را به پشتیبانی امور دام منعکس کرده‌اند؟

لاری کمان: ابتدا این را عرض کنم که ایجاد سامانه‌ها اقدام خوبیست، از طریق آنها شفاف سازی انجام می‌شود، یک سری داده و اطلاعات دقیق از طریق آنها استخراج می‌شود که کار را  تسهیل می‌کند. در حال حاضر سامانه سماسط را داریم که اطلاعات جوجه ریزی را از آن دریافت می‌کنیم و ستکاوا را داریم که برای توزیع مواد پروتئینی است و بازارگاه که خرید نهاده‌ها از طریق آن انجام می‌شود که در اختیار جهاد کشاورزی است.

*ایجاد سامانه‌ها اقدام خوبیست/باعث شفاف‌سازی می‌شود

تامین نهادها همانطور که استحضار دارید از 2 طریق انجام می‌شود، یک بخش دولتی (پشتیبانی امور دام) و یک بخش دیگر بخش خصوصی است که هر دو در سامانه بازارگاه محصولات را عرضه می‌کنند و خارج از این سامانه چیزی وجود ندارد، همانطور که عرض کردم ایجاد سامانه‌ها کار خیلی خوبی است که شفاف سازی از طریق آن انجام می‌گیرد.

سهمیه‌ها به صورت دقیق به تولید کنندگان تخصیص داده می‌شود و آنها با حواله خریداری شده مراحل بعدی را طی می‌کنند، در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در سامانه بازارگاه وجود دارد این است که ممکن است یک فردی خریدی را انجام داده و می‌خواهد آن را ابطال کند، اما ممکن است این سهمیه ابطال شده از سهمیه اصلی فرد کسر شود که گردانندگان بازارگاه با توجه به اطلاعات و راستی آزمایی‌هایی که انجام داده‌اند در حال اصلاح این مشکل هستند.

سوال: عرضه و خرید در سامانه بازارگاه به صورت مستمر انجام می‌شود؟

لاری کمان: بله، نهاده‌ها به صورت مستمر در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود چون تولید استمرار دارد و تولیدکنندگان می‌توانند مراجعه کنند و خرید خود را انجام دهند.

سوال:اشاره کردید به سامانه ستکاوا قرار بود اگر تولید کنندگان مرغ خود را در آن عرضه کردند و به هر دلیلی فروش نرفت پشتیبانی امور دام ورود کند و آن مازاد تولید را خریداری و ذخیره سازی کند آیا این موضوع در حال حاضر انجام می‌شود؟

لاری کمان: قطعاً ما از این موضوع استقبال می‌کنیم یکی از وظایف ذاتی پشتیبانی امور دام این است که در مباحثی که نیاز به حمایت از تولید کننده باشد ورود کند و مازاد تولید را خریداری و ذخیره سازی کند.

*از خرید مازاد تولید و ذخیره‌سازی آن استقبال می‌کنیم

سوال: با توجه به افزایش آمار جوجه‌ریزی‌ها در استان گلستان چه تلاش‌های از سوی پشتیبانی امور دام برای افزایش سهمیه نهاده‌های اختصاصی به این استان صورت گرفته است؟

لاری کمان: این نکته را عرض کنم که سهمیه به تولید کنندگان بر اساس جوجه‌ریزی‌های که انجام می‌دهند تخصیص داده می‌شود و عدد آن مشخص است و واحدهای تولیدی بر اساس نیاز خود نهاده دریافت می‌کنند، البته ما هم تلاش‌هایی داشتیم که سهمیه استان با توجه به اینکه یکی از استان‌های برتر در زمینه تولید گوشت مرغ هستیم و استان معین تامین کننده مرغ تهران هستیم، افزایش پیدا کند.

*سهمیه نهاده تولیدکنندگان براساس جوجه‌ریزی‌ها است/به دنبال افزایش سهیمه استان هستیم

ما اطلاعات جامع را از زنجیره‌ها دریافت می‌کنیم و پس از بررسی، آنها را به مسئولان منعکس می‌کنیم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم البته این پیگیری‌های ما منتج به نتیجه نیز شده است.

سوال: داریم به پایان سال نزدیک می‌شویم، برنامه پشتیبانی امور دام برای خرید و ذخیره سازی این  ایام در حال حاضر چیست؟

لاری کمان: برای تامین نهاده‌ها و ذخیره سازی هیچ مشکلی نداریم و موارد مورد نیاز برای چند ماه آینده را پیش بینی کرده‌ایم، پیگیری‌های لازم را داشته‌ایم تا کمبودها را تامین کنیم، حتی بخشی از اقدامات لازم انجام شده است و ذخیره سازی‌ها را انجام داده‌ایم و مشکلی در این خصوص نداریم.

*برای تامین نهاده‌ها و ذخیره سازی ایام شب عید هیچ مشکلی نداریم

با توجه به افزایش جوجه‌ریزی‌ها در استان به ویژه در آذر ماه که ۲۷ درصد و دی ماه ۲۲ درصد بوده است، می‌توانیم به جرات بگوییم که یکی از شا خصه‌های مهم این امر حمایت تمام قد پشتیبانی امور دام از تولید کنندگان بوده است.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: