منابع بانکی لازم برای حمایت از تولید در استان گلستان آزاد نشد/مشکلی در تولید مرغ نداریم

گروه واحد رسانه و تبلیغات شرکت بیتامین، آتنا موذنی و یونس ترکچین فرهاد زارع معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات بیتامین توضیحاتی درباره اقدامات این سازمان برای حل مشکلات تولیدکنندگان گوشت مرغ در استان ارائه کرد که در زیر متن این مصاحبه را می‌خوانید:

سوال: آقای مهندس از اینکه وقتی در اختیار ما قرار دادید متشکرم. به عنوان اولین سوال، در حال حاضر چه میزان گوشت مرغ در استان گلستان تولید می‌شود و چه میزان از آن به سایر شهرها ارسال می‌شود؟

زارع: با توجه به مشکلاتی که در حوزه تولید مرغ در سطح کشور ایجاد شده است، در سال جاری و در برخی از روزها در استان گلستان حدود ۸۸۰ تن مرغ تولید شد و در برخی از روزهای سال گذشته نیز این عدد به هزار تن رسید، در حال حاضر مرغ تولید شده در استان گلستان به ۱۴ استان عرضه می‌شود.

به طور میانگین مصرف گوشت مرغ در استان گلستان نیز حدود ۱۲۰ تن روزانه است و این در حالی است که چندین برابر نیاز کشور، مرغ گرم در استان گلستان تولید می‌شود.

سوال: با این حجم تولید تولیدکنندگان مشکلی خاصی دارند که به شما ارجاع داده باشند؟

زارع:درباره مشکلات مرغداران نیز باید عرض کنم با توجه به اینکه یکی از عمده تولید کنندگان گوشت مرغ در سطح کشور هستیم مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

سوال: در حال حاضر چند واحد تولید گوشت مرغ در استان داریم؟

زارع: بیش از هزار واحد مرغ گوشتی در استان فعالیت دارند و تعداد ۸ کارخانه جوجه کشی در استان با ظرفیت تولید ۹۲ میلیون قطعه جوجه یک روزه فعالیت می‌کنند به همین دلیل است که در تامین مرغ به ندرت دچار مشکل شده‌ایم.

سوال: وضعیت ذخیره مرغ در استان برای توزیع در روزهای کمبود در حال حاضر چه میزان است؟

زارع: حدود ۶۰۰ تن مرغ ذخیره در استان گلستان نگهداری می‌شود تا در مواقع لزوم توزیع شود.

سوال:با توجه به اینکه استان گلستان یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور است، سازمان صنعت معدن تجارت چه حمایت‌هایی از تولیدکنندگان این عرصه داشته است؟

 زارع: واحدهایی به مانند برخی از کشتارگاه‌ها که از سازمان صمت مجوز دریافت کرده‌اند در جهت حمایت از آنها و برای تامین سرمایه در گردش خرید مواد اولیه مساعدت‌های لازم را داشته‌ایم تا بتوانیم از این طریق این واحدها را سرپا نگه داریم تا بحث تولید تضعیف نشود.

سوال: آماری درباره اینکه چه میزان وام و تسهیلات به واحدهای تولیدی از طریق این مساعدت‌ها پرداخت شده دارید؟

زارع: با توجه به سیاست‌های انقباضی که دولت در بحث بانکی در پیش گرفته است، متاسفانه منابع بانکی چندانی در استان گلستان آزاد نشد و واحدهای تولیدی بیشتر خودشان منابع را مدیریت کرده‌اند و توانسته‌اند وضعیت خود را حفظ کنند که این جای تقدیر و تشکر دارد.

در حال حاضر منابع تبصره 16 و 18 بودجه کل کشور وجود دارد که از طریق آن تسهیلات رونق تولید به بخش کشاورزی، صنعت و میراث فرهنگی به آنها تعلق می‌گیرد که متقاضیان می‌توانند ثبت نام کنند و با هماهنگی با بانک‌های عامل آن را دریافت کنند.

سوال: در حال حاضر سازمان صمت چه اقداماتی برای تسهیل دریافت وام از سوی تولیدکنندگان داشته است این در حالی است که در چند وقت اخیر تولید کنندگان از کمبود سرمایه در گردش انتقاداتی داشته‌اند؟

 زارع: در بحث تسهیلات رونق تولید دبیر برگزاری جلسات سازمان صنعت معدن و تجارت است که حدود دو هفته‌ای نیز هست که سامانه آن باز شده است، متاسفانه پیش از این سامانه بسته بود، در حال حاضر واحدهای متقاضی این وام می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند و با هماهنگی‌هایی که با بانک‌های عامل انجام می‌‌شود اگر آنها منابعی داشته باشند تولید کنندگان ‌می‌توانند آن را دریافت کنند.

سوال:یکی از مشکلاتی که تولید کنندگان دارند بحث نرخ سود وام‌های بانکی است سازمان صمت پیگیری‌هایی برای کاهش این نرخ سودها داشته است؟

زارع: طبق قانون دو نوع تسهیلات داریم یکی سرمایه در گردش است که برای خرید مواد اولیه است که شامل واحدهای تولیدی می‌شود که به بهره‌برداری رسیده‌اند و دومین نوع تسهیلات به واحدهایی پرداخت می‌شود که در شرف تاسیس هستند و پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد داشته‌اند.

راجع به نرخ سود اگر وجوه اداره شده که خزانه‌داری کل کشور و دولت آن را پیش بینی کرده باشند و تکلیفی باشد پرداخت می‌شود که نرخ بهره پایینی دارند، البته دریافت آن هم شرایط خاص خودش به مانند تخصیص به مناطق کم برخوردار را دارد.

یک سری هم تسهیلات در بحث روستایی داریم و واحدهایی که در حوزه روستایی فعالیت می‌کنند می‌توانند از طریق اداره کار آن را دریافت کنند که نرخ بهره آن زیر ۱۰ درصد است.

اما سایر تسهیلات از منابع خود بانک‌ها است و تحت شرایط خود بانک مرکزی  و بر اساس نرخ جاری بانک‌ها پرداخت می‌شود.

سوال؛ سازمان صمت چه برنامه های برای نظارت بر تولید و عرضه کالاهای اساسی به مانند مرغ  دارد؟

زارع: در بحث نظارت‌ها سازمان صنعت معدن و تجارت یک معاونتی به عنوان بازرسی دارد که وظیفه‌شان این است که به واحدهای تولیدی و به بازار مراجعه کنند و قیمت‌ها را رصد کنند تا بر اساس نرخی که اعلام شده کالاها توزیع شود، اگر واحد صنفی و یا تولیدی بخواهد با نرخ بالاتر از مصوب عرضه داشته باشد برخوردهای لازم با آن انجام می‌گیرد.

سوال: در بحث قیمتگذاری‌ها تولید دگان از بحث قیمت دستوری انتقاد دارند و اعلام می‌کنند با توجه به شرایط تولید نمی‌توانند در برخی مواقع کالای خود را به قیمت مصوب عرضه کنند؟

زارع: با توجه به اینکه مرغ یک کالای اساسی بر سر سفره مردم است، سیاست دولت این است که توازنی بین مصرف کننده و تولید کننده ایجاد شود.

از یک سو نمی‌توان نمودار قیمت‌ها را به قدری بالا برد که مصرف کننده متضرر شود و از سوی دیگر باید به تولید کنندگان نیز توجه شود برای اینکه به تولید کنندگان فشار وارد نشود دولت مشوق‌هایی در نظر می‌گیرد.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: