قیمت دستوری منجر به رانت می‌شود/سامانه بازارگاه باید جمع شود

محمد رحیم افسری رئیس هیئت مدیره تعاونی تامین مواد اولیه برای کارخانجات خوراک دام و طیور در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات شرکت بیتامین استرآباد با بیان اینکه در چند روز گذشته روند تامین نهاده‌های دامی بهبود یافته اما هنوز به نقطه ایده‌ال نرسیده است، گفت: اگرچه روند تامین نهاده‌ها بهبود پیدا کرد اما همچنان مشکلات سامانه بازارگاه به قوت خود باقی است.

قیمت جدید مرغ در “گلستان” مشخص شد

وی با بیان اینکه مشکلات این سامانه را بارها به مسئولان اعلام کرده‎‌ایم اما به آن توجه‌ای نشده است، ادامه داد: اشکال اصلی این سامانه در ماهیت وجودی آن است و باید به کلی این سامانه جمع‌آوری شود.

رئیس هیئت مدیره تعاونی تامین مواد اولیه برای کارخانجات خوراک دام و طیور تصریح کرد:مشکل امروز کارخانجات تولید خوراک این است که به دامداران، واحدهای تولیدی صنعتی و نیمه صنعتی نهاده داده می‌شود و پس از آن، آنها دیگر به دنبال خرید نهاده تولید شده از کارخانجات نیستند.

افسری عنوان کرد: به دلیل مشکلاتی که در سامانه بازارگاه وجود دارد، مشتریان کارخانجات برای خرید از آنها دچار مشکلاتی هستند که باید مسئولان آن را مرتفع کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با عرضه جو، سویا و ذرت قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: البته اخیراً هم ما پیشنهاد داده‌ایم تا قیمت نهاده‌ها آزاد شود تا رقابت و کیفیت در این بازار شکل بگیرد و مطمئن باشید اگر این اتفاق بیفتد نه‌تنها قیمت‌ها افزایشی نخواهد شد بلکه بازار به تعادل می‌رسد.

رئیس هیئت مدیره تعاونی تامین مواد اولیه برای کارخانجات خوراک دام و طیور اظهار داشت: به طور مثال امروز پشتیبانی امور دام ذرت درجه 2 را کیلویی 10 هزار و 300 تومان به کارخانجات تحویل می‌دهد اما ذرت با کیفیت را تاجر به قیمت 8 هزار و 400 تومان به کارخانجات می‌دهد.

افسری با بیان اینکه با آزادسازی قیمت‌ها و تعیین قیمت‌ها از سوی بازار بگیر و ببندها هم کاهش پیدا می‌کند، گفت: تازمانی که بخواهیم با قیمت دستوری بازار را کنترل کنیم قطعا باید شاهد رانت و فساد باشیم.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: