لزوم توجه به امنیت زیستی در فارم‌ها/برنامه واکسیناسیون طیور براساس شرایط اقلیمی باید انجام شود

دکتر حسین خدابخش دامپزشک ارشد زنجیره بیتامین، در همایش علمی -بازرگانی این زنجیره که در آزادشهر با حضور مرغداران شرق استان گلستان برگزار شد، با اشاره به ضرورت واکسیناسیون مرغ گوشتی در دوره پرورش، گفت: امروزه واکسن‌ها دستاور بزرگ علمی دانشمندان در علم پزشکی هستند که حاوی قطعات غیرفعال شده یا کشته شده عامل بیماری هستند که این قطعات باعث بروز بیماری نمی‌شوند.

سبد دان متنوع “بیتامین” برای مرغداران/تخفیفات ویژه برای قراردادهای جدید

وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در دوره پرورش، ادامه داد: با توجه به افزایش عوامل بیماری‌ها و آلودگی‌ها در گله‌های طیور بحث واکسیناسیون اهمیت زیادی پیدا کرده است.

خدابخش با تاکید بر اینکه واکسن‌ها یکی از ارزان‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری در گله‌های طیور است، اضافه کرد: در بحث کلرزدایی از آب مورد استفاده در سالن‌های پرورش نیز باید به نکاتی همچون، آب مورد استفاده حتماً 48 ساعت در معرض نور خورشید قرار گیرد، تزریق هوا به داخل آب انجام شود، جوشاندن آب، افزودن شیر خشک بدون چربی به آب و چند روش دیگر مورد توجه قرار گیرد که اگر این اتفاق رخ ندهد امکان شکست واکسیناسیون را به وجود می‌آورد.

خدابخش با بیان اینکه واکسن‌های مختلفی با توجه به سویه‌های بیماری‌ها در کشور وجود دارد، عنوان کرد: البته در بحث واکسیناسیون به شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه نیز باید توجه شود و بر اساس سویه‌ای که در همان منطقه شایع شده است، برنامه واکسیناسیون طراحی شود.

وی با بیان اینکه مرغداران در فارم‌های خود باید به امنیت زیستی توجه ویژه‌ای داشته باشند، عنوان کرد : این موضوع قطعاً می‌تواند فارم‌ها را بیش از اینکه به واکسن‌ها وابسته کند، می‌تواند کمک کننده باشد.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: