معرفی طرح‌های چهارگانه‌”بیتامین” برای مشارکت با مرغداران

به گزارش واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین، قرار است چهارشنبه هفته جاری(25 بهمن) نشست علمی- بازرگانی این شرکت در آزادشهر با حضور 200 مرغدار استان گلستان برگزار و در این نشست درباره طرح‌های مشارکتی که با مرغداران استان تدوین شده است بحث و تبادل و نظر شود.

برگزاری نشست علمی-بازرگانی “بیتامین دانه ” در آزادشهر

در زیر بخشی از طرح‌های تدوین شده برای مشارکت بیتامین با مرغداران به اختصار بیان شده است:

درباره بیتامین

زنجیره تولید گوشت مرغ بیتامین در سال ۱۳۹۷ با همت و اتکا به تجربیات و سوابق اجرایی سهامداران خود، دکتر سید رضا یحیی‌پور و مهندس میثاق هلاکویی در استان گلستان تاسیس شد که با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا دو محصول خوراک دام و طیور و گوشت مرغ را با بالاترین کیفیت و استانداردهای بهداشتی جهانی عرضه می‌کند.

در حال حاضر بالغ بر هزار نفر به صورت مستقیم و هزار و سیصد نفر به صورت غیر مستقیم در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

ارکان زنجیره بیتامین شامل مزارع پرورش مرغ گوشتی، کارخانه خوراک دان در رامیان، کشتارگاه صنعتی در علی آباد کتول، واحد ترابری و درنهایت فرآوری و پخش مرغ با برند بیتامین مارکت می‌باشد.

بیتامین دانه یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید خوراک دان در استان گلستان

کارخانه بیتامین دانه تیر ماه سال جاری در شهرستان رامیان استان گلستان افتتاح شده است، این مجموعه در مساحتی درحدود ۸۰۰۰ متر مربع ایجاد شده که 87 نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در آن فعالیت می‌کنند.

ظرفیت تولید اسمی این واحد ۴۰ تن در ساعت است. کارخانه افتتاح شده یکی از بزرگترین کارخانجات تولید دان آماده در کشور است که مجهز به خط تولید( پی ال سی) است.

روش‌های جدید شراکتی و عرضه دان “بیتامین” به مرغداران

زنجیره بیتامین برای کاهش قیمت مرغ تولید شده و رسیدن آن به دست مصرف‌کنندگان با قیمت مناسب و همچنین کوتاه شدن دست واسطه‌ها در خرید مرغ زنده، اخیراً اقدام به راه‌اندازی فارم‌های مشارکتی خود کرده است که در این مسیر طرح‌های چندگانه‌ای را برای همکاری با مرغداران در نظر گرفته که در زیر چند نمونه از این طرح‌ها به اختصار بیان می‌شود.

طرح 50-50

در این طرح که از سوی زنجیره بیتامین به عنوان 50-50 نام گذاری شده است، تمام هزینه‌ها دوره پرورش با بیتامین خواهد بود و دانی که در اختیار مرغداران عزیز قرار می‌گیرد طبق قیمت مصوب سامانه بازارگاه است و سود حاصل از یک دوره پرورش به صورت مساوی بین بیتامین و مرغدار تقسیم خواهد شد که تسویه حساب نیزظرف مدت 4 روز کاری انجام می‌شود.

لازم به ذکر است در این طرح مرغدار از هرگونه ضرر احتمالی معاف و فقط در سود دوره پرورش سهیم خواهد بود.

همچنین در این روش امکان خرید دارو، واکسن، دان، حقوق پرسنل،تعمیرات تجهیزات حین دوره پرورش، فیش آب، برق، گاز، کرایه حمل دان و جوجه  و …. توسط خود مرغدار ولی با هزینه زنجیره بیتامین فراهم شده است.

طرح بازارگاهی:

دومین طرحی که شرکت بیتامین برای عرضه دان و قراردادهای مشارکتی برای مرغداران در نظر گرفته است، طرح موسوم به بازارگاهی است در این روش سامانه بازارگاه مرغدار در اختیار شرکت قرار داده می‌شود و شارژ از طریق بیتامین انجام می‌شود.

در این شیوه اگر ذرت و سویا تا پایان دوره تحویل کارخانه بیتامین دانه شود نرخ دان به قیمت بازارگاهی محاسبه خواهد شد و اگر این اتفاق رخ ندهد قیمت دان تحویلی به مرغدار به صورت غیربازارگاهی محاسبه می‌شود و نهاده نیز پس از تحویل، به قیمت روز بازار از سوی بیتامین خریداری می‌شود.

همچنین اگر مرغداری در ابتدای دوره پرورش مشارکتی با بیتامین، مبلغ 30 درصد از میزان دان خریداری شده را پرداخت کند صرف نظر از اینکه سویا و ذرت خریداری شده از سامانه بازارگاه چه زمانی تحویل کارخانه بیتامین دانه می‌شود، دان تحویلی به مرغدار بر اساس قیمت بازارگاه محاسبه خواهد شد.

روش کارمزدی

دراین روش مرغداران ذرت و سویا را تحویل کارخانه بیتامین دانه می‌دهند و دان آماده تحویل می‌گیرند.

در این شیوه اگر شرکت بیتامین دانه، ریز مغذی‌ها و کنسانتره را خودش تهیه کند به ازای هرکیلو دان تولید شده ۲ هزار ۸۰۰ تومان دریافت می‌کند اما اگر خود مرغدار این موارد را تهیه کند، به ازای هرکیلو دان فله تولید شده ۵۰۰ تومان دریافت می‌شود.

در این روش یک مزیت دیگر برای مرغداران در نظر گرفته شده و آن اینکه امکان تولید دان باکیفیت با فرمولی که خود مرغدار به شرکت ارائه می‌کند نیز وجود دارد.

روش مشارکتی

روش چهارمی که زنجیره بیتامین برای همکاری با مرغداران در نظر گرفته است، روش مشارکتی است که در این روش تمام هزینه‌ها به جزء کارگر و سوخت بر عهده بیتامین خواهد بود و کود استحصالی از دوره پرورش نیز به خود مرغدار تعلق می‌گیرد.

لازم به ذکر است در این روش اگر ضریب تبدیل دوره پرورش بالای 85/1 باشد دان مازاد تحویل داده شده به مرغدار محاسبه و از سهم پرورش کسر خواهد شد.

همچنین در این شیوه میزان سهم مرغدار از دوره پرورش بین 11 تا 15 درصد شناور و نحوه تسویه حساب حداکثر 4 روز پس از بارگیری مرغ خواهد بود.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: