خوراک پلت شده چه مزیت‌های برای مرغداران دارد؟

مهندس یعقوب کوثری مدیر کارخانه بیتامین دانه رامیان در گفتگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات این شرکت با بیان اینکه عمده خوراکی که امروز در مرغداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورت پلت شده است، گفت: روش متداول پلت سازی عبارت است از در معرض بخار آب قرار دادن خوراک آسیاب شده که پس از انجام این فرایند این پلت‌ها توسط جریان سریع هوا خشک و سرد می‌شوند.

جوجه‌ریزی در فارم‌های بیتامین به یک میلیون و 800 هزار قطعه می‌رسد

وی با بیان اینکه معمولاً غذای آسیاب شده پودری در دمای ۷۰ تا ۸۵ درجه سانتیگراد تحت فشار بخار و گرما قرار می‌گیرند، ادامه داد: تبدیل خوراک آردی به پلت باعث ماندگاری بیشتر این خوراک می‌شود و مرغداران می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

مدیر کارخانه بیتامین دانه با تاکید بر اینکه مزایای خوراک پلت بیشتر از معایب آن است، افزود: در فرایند تهیه خوراک پلت تغییرات فیزیکی و شیمیایی مختلفی رخ می‌دهد که باعث می‌شود ذرات غذایی متراکم‌تر شود و طیور با زحمت کمتری غذای مغذی مورد نیاز خود را به دست بیاورد.

کوثری با بیان اینکه از مزیت‌های دیگر خوراک پلت از بین رفتن مواد مزاحم در آن برای رشد طیور و کاهش هدر رفته خوراک در مرغداری‌ها است،عنوان کرد: به دلیل اینکه خوراک پلت با حرارت بخار آب تهیه می شود و به صورت همگن و یکنواخت تولید می شود تمام قسمت‌های آن از سوی طیور استفاده می‌شود و تمامی گله به یک میزان از مواد مغذی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مزیت‌های خوراک پلت ژلاتینه بودن آن و کمک به هضم خوراک برای طیور است، اظهار داشت: از جمله مزایای دیگر خوراک پلت کاهش زمان مصرف خوراک برای طیور، کاهش میزان به هدر رفتن خوراک در جابجایی‌ها و کاهش گرد و غبار در مرغداری‌ها و جلوگیری از بیماری‌های تنفسی برای گله است.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: