کمبود نقدینگی در کشور نداریم/فرار سرمایه از استان گلستان داریم/برای حمایت از مرغداران از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم

واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین، یونس ترکچین و غزل فغانی- مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۳ را سال “جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کرده‌اند که در این راستا و به اعتقاد کارشناسان بانک‌ها نقش مهمی را در محقق شدن این شعار دارند به همین منظور مصاحبه تفصیلی را با آقای دکتر وحید صیادی ریاست امور شعب بانک کشاورزی استان گلستان انجام داده‌ایم که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

سوال: آقای دکتر ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. به عنوان اولین سوال،چند سالی هست که رهبر انقلاب سال‌ها را با توجه به اهمیت تولید، سال تولید و جهش تولید قرار داده است و در واقع محور کار مدیران به ویژه مردان اقتصادی کشور به سمت و جهت جهش تولید و خودکفایی در بخش تامین امنیت غذایی مردم سوق داده شده است بانک کشاورزی برای تحقق شعار سال جاری که “جهش تولید با مشارکت مردم است چه برنامه‌های دارد؟

صیادی: اگر بانک را در اقتصاد کلان نگاه کنیم، یک بنگاه کلانی است که با کمک بازارهای سرمایه و بورس اقدام به تامین سرمایه و منابع لازم در جهت تولید دارد، در واقع یک بنگاه واسطه است که هر دو طیف آن مردم قرار دارند، از یک سمت ما سپرده‌گذاران مردمی را داریم و از یک طرف دیگر در جهت سیاست‌های دولت و نیازهای جامعه در جهت جهش تولید و پایداری اشتغال تخصیص بهینه اعتبار داریم، در واقع مشارکت مردم هسته اصلی کار بانک است ما بدون فعالیت مردم خود به خود معنایی پیدا نمی‌کنیم.

**هسته اصلی کار بانک با مردم است

پس کارهایی هست که ما در جهت مشارکت مردم انجام می‌دهیم، ما امنیت و سفره غذایی مردم را تامین می‌کنیم، یک بال سفره مردم بانک کشاورزی است و یک بال دیگر هم جهاد کشاورزی است، پس سازمان یا وزارت جهاد به تنهایی نمی‌تواند این پرنده عظیم امنیت غذایی را به پرواز در بیاورد، باید دو بال داشته باشد که یک بالش بانک کشاورزی است بخش کشاورزی وابستگی عمیق و معناداری و مستقیم با تامین منابع دارد.

**تامین امنیت غذایی دو بال دارد که یک بالش بانک کشاورزی است

تلاش حداکثری ما در جذب منابع است، مردم باید به این آگاهی برسند که هر خانواده حداقل یک نفرشان در بانک کشاورزی در سراسر ایران حساب داشته باشد، این برای کمک به پایداری و ثبات سفره‌ای است که ما بر سر آن نشسته‌ایم.

**هر ایرانی باید در بانک کشاورزی یک حساب داشته باشد

سیاست ما جذب حداکثری و تزریق حداکثری منابع و تخصیص آن به بخش کشاورزی در جهت تولید پایدار است اگر تولید پایدار رخ دهد قطعاً اشتغال پایدار و سفره پایدار را شاهد خواهیم بود.

سوال:در این راه هم سیاست‌گذاری‌های هم داشته‌اید؟

 صیادی: بله،از مهمترین سیاست‌هایی که در بانک دیده شده است، راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام و راکد است که می‌تواند به صورت کمی و کیفی به تولید کمک کند، افزایش بهره‌وری و استفاده از فناوری‌ها، مکانیزاسیون کردن بخش تولید از جمله سیاست‌های بانک است، یه نکته دیگر که باید عرض کنم این است که سطح بهره‌وری در کشور استاندارد نیست ما در استفاده ازمنابع آبی و نوع استفاده از نهاده‌ها و ماشین آلات نسبت به آن چیزی که باید باشیم عقب‌تر هستیم.به همین خاطر بانک کشاورزی بخشی از منابع خود را به سمت فناوری و استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا اختصاص داده است.

**سطح بهره‌وری در کشور استاندارد نیست

سوال:در استان گلستان هم مشخصاً این اتفاق در حال رخ دادن است؟

صیادی: بله، این موضوع سراسری است و هر استانی اعتبارات خاص خود را دارد، نکته بعدی استفاده از نخبگان و شرکت‌های فناوری (دانش بنیان‌) است که ما باید توجه ویژه و خاصی به آنها داشته باشیم در این بخش ما تسهیلات خوب ارزان قیمتی در نظر گرفته‌ایم که بتوانیم این شرکت‌ها را در جهت تولید استانی و ملی توانمند کنیم.

**برای شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات ویژه و ارزان قیمت داریم

یکی دیگر از سیاست‌های بانک بحث کشت‌هایی قراردادی است، در واقع تمامی حلقه‌های تولید از این طریق به هم دوخته می‌شود و یک زنجیره شکل می‌گیرد که این موضوع از جهات مختلف به تامین امنیت تولیدکنندگان کمک می‌کند که در این حوزه بانک پلتفرم‌های خوبی دیده است.

**در موضوع کشت‌های قراردادی پلتفرم‌های خوبی در بانک دیده شده است

از سیاست‌های دیگر بانک ایجاد جذابیت‌ها در روستا است که مهاجرت‌ها از روستاها به شهرها اتفاق نیفتد و حتی مهاجرت معکوس رخ دهد، در این راستا از زنان بی‌سرپرست، قشرهای آسیب پذیر روستایی،توسعه بنگاه‌های کوچک و زود بازده و توسعه مسکن روستایی حمایت می‌کنیم که بیشتر تسهیلاتی که به این اقشار داده می‌شود ۴ درصد با بازپرداخت ۱۸ ساله است.

**پرداخت تسهیلات 4 درصد با بازپرداخت 18 ساله برای ایجاد مهاجرت معکوس از شهرها به روستا

سوال:نرخ تسهیلاتی که اعلام کردید برای تولید کنندگان چگونه است؟

صیادی: یک نکته را عرض کنم در حال حاضر نرخ سود وام‌های بانک پایین‌تر از نرخ تورم است، در حال حاضر نرخ سود بانکی ۲۳ درصد است اما نرخ تورم بیش از این عدد است، پس این پول گران نیست، نرخ تمام شده پول برای بانک‌ها بیش از ۲۳ درصد است، ما علاوه بر این تسهیلات با نرخ ۲۳ درصد به صورت تبصره‌ای قراردادهایی داریم با سازمان‌ها و صندوق توسعه ملی که با نرخ متفاوت از ۴ درصد تا ۱۴ با زمان‌بندی حداقل ۵ تا ۷ ساله و متناسب با دستورالعمل‌ها وام‌هایی را تخصیص می‌دهیم.

** نرخ تمام شده پول برای بانک‌ها بیش از ۲۳ درصد است

سوال: بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها تولید کنندگان با مشکلی به عنوان کمبود نقدینگی مواجه شدند آیا اقداماتی از سوی بانک کشاورزی استان برای جبران این کمبود نقدینگی انجام شد؟

صیادی: وقتی از کمبود منابع بحث می‌کنیم باید آمار و اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشیم، ما ۱۲۰ تا ۱۳۰ از منابع خود را پرداخت کرده‌ایم، این در حالیست که باید ۸۰ تا ۸۵ منابع خود را تخصیص می‌دادیم، ما کمبود نقدینگی نداریم در حال حاضر انضباط مالی حاکم شده است، از این طریق اگر اعتباری تخصیص داده می‌شود مصرف بهینه می‌شود، قتی حجم نقدینگی در بازار زیاد است نمی‌توانیم بگوییم کمبود منابع داریم.

**کمبود نقدینگی در کشور نداریم در حال حاضر انضباط مالی حاکم شده است

در استان گلستان ما یک مشکلی عنوان فرار منابع از استان داریم، در اکثر مواقع تولید کنندگان که وام گرفته‌اند بخش عظیمی از سود خود را به خارج از استان می‌برند و در بازارهای که سود بیشتری دارد سرمایه‌گذاری می‌کنند، مشکل اصلی ما بازارهای موازی، سفته بازی‌ها، بازار زمین و طلا است که متاسفانه سود بیشتری از تولید دارد و بخشی بزرگی از منابع به آنجا گسیل داده می‌شود.

**فرار سرمایه از استان گلستان داریم/چرخه گردش نقدینگی ایراد دارد

البته بانک‌های خصوصی هم هستند که سودهای غیر متعارفی پرداخت می‌کنند که این موضوع هم دلیلی بر فرار منابع از استان شده است، بنده اعتقاد به کمبود نقدینگی ندارم شکل چرخه گردش نقدینگی ایراد دارد.

سوال:با توجه به توضیحاتی که ارائه کردید پس آن سیاست انقباضی که برخی اعلام می‌کنند بانک‌ها در پیش گرفته‌اند کلاً منتفی است؟

صیادی: عرض کردم دولت انضباط مالی در جهت مهار تورم را اتخاذ کرده است، اگر گردش نقدینگی در کشور اصلاح شود قطعاً مازاد نقدینگی هم در کشور خواهیم داشت.

سوال:نحوه حمایت از واحدهای تولیدی دام و طیور از سوی بانک کشاورزی در استان چگونه است؟

صیادی: الحمدلله استان گلستان یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور است و در حال توسعه است، البته یک توصیه‌ای هم بنده به تولید کنندگان این بخش دارم آن اینکه این صنعت به سمت برندسازی ملی و جهانی حرکت کند، بخشی از گوشت مرغ استان تهران نیز از سوی مرغداران گلستانی تامین می‌شود که این یک افتخار بزرگی برای مردم این استان است.

**صنعت طیور گلستان باید به سمت برندسازی ملی و جهانی حرکت کند

مرغداران از بانک کشاورزی درخواست‌هایی دارند که اولین آن بحث تامین سرمایه در گردش است و دوم تعویض و نوسازی تاسیساتشان است که در هر دو بخش ما کمک می‌کنیم که این اتفاق از منابع مالی بانک و منابع تبصره‌ای انجام شود، یکی از مسئولیت‌های بانک کشاورزی تامین امنیت غذایی مردم است که مسئولیتی اقتصادی- اجتماعی است که در این جهت هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهیم.از هیچ تلاشی برای اینکه مرغ دارند سر پا بمانند نیز دریغ نمی‌کنیم.

**از هیچ تلاشی برای سرپا نگه داشتن مرغداری‌‌ها دریغ نمی‌کنیم

سوال:پیش از این در بانک کشاورزی طرحی برای تولید کنندگان طیور بود که از طریق آن می‌توانستند نهاده‌های خود را از سامانه‌های بازارگاه خریداری کنند و بانک کشاورزی وجه آن را پرداخت کند این طرح همچنان هم ادامه دارد؟

صیادی: سال ۱۴۰۰ استان گلستان در این زمینه پایلوت بود، یک اعتبار خاصی گرفتیم که اگر تولید کننده نوبت خرید از بازارگاه داشت و نقدینگی کم داشت ما اعتبار آن را تامین کنیم و مستقیماً پول به حساب بازارگاه واریز می‌شد، این کار را انجام دادیم و استقبال خوبی هم انجام گرفت، وقتی طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها آمد جای این طرح نشست و این طرح تبدیل به تسهیلات شد، همانطور که عرض کردم ما هیچ کوتاهی درباره کمک به تولید کنندگان اعم از تولید کنندگان دام و طیور انجام نمی‌دهیم

سوال:در حال حاضر مرغداران اگر کمبود نقدینگی داشته باشند می‌توانند به راحتی مراجعه کنم و تسهیلات دریافت کنند؟

صیادی: ببینید بانک برای مشتری است، البته اولویت پرداخت تسهیلات در بانک کشاورزی با افرادی است که با این بانک کار می‌کنند، البته یک این نکته را عرض کنم ما از کشاورزان خرد و تولید کنندگان خردی که نزد بانک سپرده یا ارتباطی ندارند به صورت ویژه حمایت می‌کنیم.

سوال:یک زمانی دامدار کارت وجود داشت و دامداران خرد می‌توانستند از طریق آن نهاده‌های خود را تامین کنند آیا این موضوع همچنان ادامه دارد؟

ما دو مرحله دامدار کارت را انجام دادیم یک سری معایب داشت مثلا به صورت بهینه مصرف نمی‌شد و آن بیشتر برای کشاورزان و دامداران خرد بود که بتوانند نهاده‌هاشان را تامین کنند، طرح خوبی بود باید آن را بهینه کرد و تبدیل به کارت اعتباری کنیم تا به مصرف اصلی خودش برسد.

**دامدار کارت بهینه استفاده نمی‌شد باید آن را تبدیل به کارت اعتباری کنیم

سوال:در سال ۱۴۰۳ طرح حمایتی به مانند دامدارکارت در بانک کشاورزی وجود دارد؟

صیادی: اگر بخواهیم یک پیشوند و یا پسوندی برای بانک کشاورزی قرار دهیم می‌توانیم بگوییم حمایت‌گر که به مانند پدر خانواده در هر مقام و منصبی باشد نقش حمایتگر را دارد، ما امسال برای تسهیلات زیر ۲۰۰ میلیون تومان بخشودگی کامل جرایم سود را داریم، ما در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ یک سری بخشودگی جرایم را داشتیم، پارسال حدود ۶۰ درصد سررسیدها را برای کشاورزان با توجه به خشکسالی که رخ داده بود، تمدید کردیم.

**اقشار مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش بانک کشاورزی در جامعه را تبیین کنند

ما از تمامی اقشار مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انتظار داریم نقش بانک کشاورزی در جامعه را تبیین کنند، این بانک هرچه بیشتر بتواند منابع جذب کند مطمئن باشید سفره‌های ما رنگی‌تر خواهد بود تولید کننده و کشاورزی باید یک قدر و منزلتی داشته باشند که از این طریق رخ می‌دهد.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: