سیاست انقباضی بانک‌ها و قیمت‌گذاری دستوری چالش اصلی تولیدکنندگان “گلستانی”

مصیب خواجوی مدیر مالی زنجیره بیتامین در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات این زنجیره بیتامین،درباره سیاست‌های بیتامین برای همکاری با بانک‌های استان در سال جاری، گفت: در سال 1403  بانک‌ها به سمت پرداخت تسهیلات خرد و جمع‌آوری پول‌های خرد رفته‌اند، آنها تلاش دارند از این طریق منابع شرکت‌ها را جذب کنند تا به پرسنل شرکت‌ها و واحدهای تولیدی وام‌های را پرداخت کنند.

صنعت طیور برند استان گلستان است/موانع صادرات باید برداشته شود

وی تصریح کرد: به هرمیزان که جلوتر می‌رویم به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی بانک‌ها با کمبود نقدینگی و پول مواجه می‌شویم، البته نظر بانک‌ها بر این است که تولیدکنندگان از سایر خدمات آنها به مانند تعهدات، ضمانت‌نامه‌ها، ا‌ل سی‌ها یا اوراق استفاده کنند.

مدیرمالی زنجیره بیتامین، با تاکید براینکه هدف بانک‌ها در سال جدید بیشتر کار بر روی مسائل اعتباری به جای پرداخت وام‌ها و تسهیلات ریالی است، عنوان کرد:قطعا این رویکرد برای بانک‌ها و شرکت‌های که با آنها همکاری دارند جذاب‌تر است، البته این نکته را باید در نظر گرفت که هر دوطرف باید از عملکردها راضی باشند و ارتباط و تعامل دو سویه باشد.

وی با اعلام اینکه هدف‌گذاری زنجیره بیتامین در سال 1403 برای همکاری با بانک‌ها محدود کردن تعاملات با چند بانک است، ادامه داد:بالاخره در بحث منابع مالی زنجیره بیتامین با محدودیت‌های خاص خودش روبه‌رو است و به همین دلیل با تصمیمات مدیران ارشد مجموعه قرار بر این است همکاری‌های خود را با  3 یا 4 بانک شاخص پیش ببریم.

مدیرمالی بیتامین زنجیره بیتامین، با بیان اینکه محدود کردن منابع زنجیره در 3 یا 4 بانک‌های مزیت‌های فراوانی برای دو طرف خواهد داشت، توضیح داد:به دلیل اینکه منابع مالی مجموعه محدود است و اگر بخواهیم با چندین بانک به صورت همزمان فعالیت کنیم قطعا سود و منفعت چندانی به هر دوطرف نخواهد رسید و معدل‌های خوبی در بانک‌ها نمی‌توانیم ایجاد کنیم، از سال گذشته بانک‌ها وام‌ها و تسهیلات را بر اساس معدل‌گیری شرکت‌ها قرار داده‌اند.

خواجوی با تاکید بر اینکه سیاست‌های انقباضی بانک‌ها و قیمت‌گذاری‌های دستوری تولیدکنندگان استان را با چالش‌های جدی مواجه کرده است، گفت:اگر سیاست‌های انقباضی در پیش می‌گیریم باید قیمت‌گذاری‌ها را به‌گونه‌ای انجام دهیم که در شرایط سخت تولید حداقل و سود منفعتی برای صنعتگران وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:این سیاست‌ها باعث شده تا تولیدکنندگان به ویژه صنعتگران عرصه طیور در پرورش و عرضه گوشت مرغ با مشکلات جدی مواجه شوند.

مدیرمالی زنجیره بیتامین با بیان اینکه تولیدکنندگان علاوه بر سیاست‌های انقباضی و قیمت‌گذاری دستوری باید بروکراسی‌های اداری پیچیده را نیز تحمل کنند، اضافه کرد:پیش از این تسهیلات‌ها داخل استان روند اداریش انجام می‌شد اما از سال گذشته روند به اینگونه است اگر شرکتی درخواست تسهیلات داشته باشد باید پرونده‌اش تکمیل و به مرکز ارسال شود تا در آنجا تصمیم‌گیری شود که این موضوع بر مشکلات تولیدکنندگان افزوده شده است.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: