نباید با حذف ارز واردات اقلام دامپزشکی تجربه تولید مرغ آرین تکرار شود

دکتر سید رضا یحیی‌پور مدیرعامل شرکت بیتامین استرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات این شرکت درباره حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای واردات اقلام دامپزشکی به مانند واکسن و دارو،گفت: این اقدام وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند کار پسندیده‌ای باشد، اگرچه در چند ماه گذشته نیز این ارز برای واردات برخی اقلام دامپزشکی تخصیص داده نشده بود، به طور مثال درباره سورس برخی آنتی بیوتیک ها این ارز پرداخت می شد و اما به خیلی از ویتامین‌ها و دیگر افزودنی‌ها این ارز تعلق نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه بیشتر مواد افزودنی برای خوراک دام به مانند توکسین باندرها که منبع زیادی از مواد معدنی را دارند در داخل کشور تولید می شود، افزود: اکثر آنزیم‌ها، توکین بایندرها، محرک‌های رشد و پروبیوتیک های مورد نیاز دام و طیور نیز به دست دانشمندان داخلی در حال تولید است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بیتامین با بیان اینکه اکثریت آنزیم‌های مورد نیاز طیور در داخل کشور تولید می شود، اضافه کرد: یکسری از شرکت های خارجی هستند که مواد خام را از تولیدکنندگان داخلی خریداری می کنند و سپس آن را فرآوری و دوباره به چندین برابر قیمت به ما می فروشند که با حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تا حد زیادی جلوی این خام فروشی‌ها هم گرفته می‌شود.

دکتر یحیی‌پور با بیان اینکه در مورد واکسن هم ما موسسه رازی را داریم که از نظر کیفی در سطح خوبی قرار دارد،اظهارداشت: البته از نظر زیرساختی باید شرایط لازم فراهم شود تا از نظر کمیتی هم پیشرفت‌های لازم را در این زمینه داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه لازم بود ارز ۲۸ هزار ۵۰۰ تومانی به برخی داروها و واکسن ها همچنان اختصاص پیدا می‌کرد، گفت: نبایستی به حذف ارز سیاه و سفید نگاه کنیم، حداقل می‌شد  ۸۰ درصد اقلام دامپزشکی را مشمول این قانون کنیم و به ۲۰ درصد دیگر اقلام ارز را هم چنان تخصیص می دادیم.

مدیرعامل شرکت بیتامین تصریح کرد: بهتر بود اقلامی که مشابه داخلی ندارند و یا اینکه مشابه داخلی‌شان کیفیت لازم را ندارند همچنان ارز برای واردات دریافت می‌کردند و یک دفعه این ارز حذف نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اصول حذف ارز برای واردات اقلام دامپزشکی اصول درستی دارد، ادامه داد: اما باید این موضوع مدیریت شده و با کار کارشناسی شده انجام می‌گرفت، چون در این صورت هم اشتغالزایی صورت می‌گیرد هم شرکت‌های تولید کننده داخلی اعتماد به نفسشان بالاتر می‌رود و مصرف کنندگان هم اعتماد بیشتری به تولیدات داخلی پیدا می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بیتامین با بیان اینکه تولیدکنندگان یکبار به دلیل عدم کار کارشناسی ضررهای میلیاردی را متحمل شده‌اند، خاطرنشان کرد: صفر تا صدی نگاه کردن به یک موضوع، یکبار درباره پرورش مرغ آرین خودش را نشان داد، زمانی مرغدار را مجبور کردند این نوع مرغ بومی را بدون کار کارشناسی پرورش بدهد که نتیجه‌اش ضرر به مرغدار و از دست رفتن سرمایه کشور شد.

دکتر یحیی پور با تاکید براینکه حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بر قیمت نهایی محصولات تاثیرگذار خواهد بود، اضافه کرد: البته این افزایش‌ها مقطعی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در دراز مدت مشکلات برطرف خواهد شد، زیرا این اقلام نهایتاً 3 درصد هزینه پرورش را دربرمی‌گیرد.

وی درباره اینکه برخی کارشناسان اعتقاد دارند دولت باید واکسیناسیون رایگان طیور را در دستور کار خود داشته باشد، افزود: چون واکسیناسیون یک نوع پدافند غیرعامل برای سلامت مرغ تخم گذار و گوشتی کشور است اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً تاثیرات مثبتی در صنعت مرغداری کشور را شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بیتامین با تاکید براینکه در حال حاضر موسسه رازی تمام واکسن‌های مورد نیاز کشور در حوزه دام و طیور را تولید می‌کند، گفت: این موسسه واکسن‌های سویه‌های مختص به کشورمان همچون گامبرورر و آنفلوآنزا را تولید می‌کند که قطعاً می‌تواند کیفیت و اثربخشی بهتری را نسبت به بیماری‌های داخل کشور داشته باشد و تخصصی‌تر باشد.

 

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: