دخالت‌های دولت باعث ایجاد ناپایداری در توسعه صنعت طیور شده است

رضا مبصری دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین با بیان اینکه ارزش واردات صنعت طیور در سال حدود 5 میلیارد است، گفت: ارزش تولید این صنعت در کشورمان نیز حدود 10 میلیارد دلار درسال است و جی‌تی پی این صنعت در کشور نیز حدود 1/3 درصد است.

قیمت‌گذاری دستوری باید از صنعت طیور حذف شود/تولیدکنندگان از جیب ضرر و زیان می‌دهند

وی با تاکید براینکه اعداد ارقام موجود نشان ازعمق این صنعت برای کشور دارد، ادامه داد:بحث تامین امنیت غذایی کشور نیز در این صنعت به خوبی دیده می‌شود.

مبصری با بیان اینکه در سال‌های گذشته دخالت دولت در صنعت طیور باعث ایجاد ناپایداری‌های در توسعه زنجیره‌های تولید گوشت مرغ شده است، افزود:در هرمرحله‌ای دولت محدودیت‌های همچون قیمت‌گذاری را اعمال کرده است که باعث ایجاد آسیب در این صنعت شده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر وضعیت تامین نهاده‌ها شرایط خوبی دارد و محصولات با کیفیتی به دست تولیدکنندگان می‌رسد، عنوان کرد:پس از تامین نهاده‌ها امروز شاهد افزایش جوجه‌ریزی‌ها از 110 میلیون قطعه در ماه به 150 میلیون قطعه هستیم.

دبیرانجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ با بیان اینکه پس از افزایش ظرفیت جوجه‌ریزی‌ها با مازاد تولید مواجه هستیم، توضیح داد:یکی از راهکار اصلی برای جمع‌آوری مازاد تولید، بحث صادرات است که از اردیبهشت ماه سال جاری این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید براینکه در چند ماه گذشته حجم صادرات به میزان قابل توجهی نرسیده است، ادامه داد:از اردیبهشت ماه نتوانسته‌ایم بیش از 4 تا 5 هزار تن مرغ صادر کنیم اگرچه نظراتی وجود دارد که ما ظرفیت صادرات یک میلیون تنی به بازارهای هدف را داریم.

دبیر انجمن ملی شرکت های زنجیره ای تولید گوشت مرغ با بیان اینکه باید زمینه‌های صادرات مرغ را فراهم کنیم، اظهار کرد:از یک‌سو باید به صادرات به عنوان یک ابزار ضد کسر تراز تجاری نگاه کنیم و از سوی دیگر نیز دستگاه دیپلماسی و سازمان دامپزشکی باید به وزارت جهاد در این زمینه کمک‌های لازم را داشته باشند.

مبصری دبیر انجمن ملی شرکت های زنجیره ای تولید گوشت مرغ با تاکید بر اینکه باید بازارهای جدید صادراتی ایجاد کنیم و تنها به بازار کشور عراق بسنده نکنیم، گفت:در همین راستا از طریق انجمن رایزنی‌های با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس داشته‌ایم و جلساتی نیز در این زمینه برگزار شده است که امیدواریم بتوانیم بازارهای جدیدی برای صادرات ایجاد کنیم.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: