مرغ زنده بر روی دست مرغداران مانده است/بی‌برنامگی صنعت طیور را نابود می‌کند

پرویز فروغی دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین، با بیان اینکه جوجه‌ریزی‌ها در ماه‌های گذشته روند مطلوبی داشته است، گفت: در خرداد ماه حدود 150 میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته که این حجم از جوجه‌ریزی‌ها در ماه‌های آینده ما را با حجم زیادی از مازاد تولید مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های آینده قطعا با کاهش تولید مواجه خواهیم بود، ادامه داد: به دلیل حجم زیاد جوجه‌ریزی‌ها و آغاز فصل گرما به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده با کاهش جوجه‌ریزی‌ها مواجه شویم.

وی با بیان اینکه عدم برنامه‌ریزی‌های مناسب برای جوجه‌ریزی‌ها و افزایش تولید گوشت مرغ در آینده‌ای نزدیک تولیدکنندگان را دلسرد می‌کند، عنوان کرد: زمانی که حجم تولید یک کالا افزایش پیدا می‌کند دولت باید ورود کند و جهت تنظیم بازار مازاد تولید را جمع‌آوری کند که در خصوص تولید گوشت مرغ قرار بود پشتیبانی امور دام این اقدام را انجام دهد که به دلیل محدودیت‌های این سازمان به خوبی انجام نشد.

دبیرکانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه یکی از راهکارهای تنظیم بازار صادرات است، تصریح کرد: تولیدکنندگان در این زمینه با سردرگمی‌های مواجه هستند، یک روز می‌گویند صادارت داریم و یک روز می‌گویند این کار متوقف شده است، زمانی هم که صادرات انجام می‌شود میزانش به حدی نیست که مازاد تولید و حجم آن را کاهش دهد.

فروغی با تاکید بر اینکه پیش از تولید باید به فکر ایجاد زمینه‌های صادرات باشیم، اظهار کرد: بدون اینکه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشورهای صادراتی را شناسایی کنیم دستور به افزایش حجم تولید می‌کنیم غافل از اینکه این وضعیت صنعت طیور را به ورطه نابودی می‌برد.

وی با بیان اینکه وضعیت صنعت طیور بیشتر از آنکه فکر کنیم خراب است، گفت: با وضعیت قیمتی که در بازار ایجاد شده مرغ زنده بر روی دست مرغداران مانده است و خریداری ندارد که این وضعیت در آینده‌ای نزدیک به ضرر تولید خواهد بود.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: