پشتیبانی امور دام توانایی جمع‌آوری مازاد تولید را ندارد/پرداخت نهاده به جای پول مرغدار

پرویز فروغی دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار واحد رسانه و تبلیغات زنجیره بیتامین، با اعلام اینکه به دلیل وجود مازاد تولید مرغ زنده، قیمت این محصول به شدت افت کرده است، گفت: در حال حاضر قیمت مرغ زنده بین 51 تا 52 هزار تومان است که باعث زیان مرغداران شده است.

صادرات 5 هزار تن مرغ به عراق در روزهای آینده/برای صادرات باید برنامه‌ریزی کرد

وی با بیان اینکه عدم برنامه‌ریزی مناسب از سوی دستگاه‌های متولی در تولید، منجر به ایجاد چالش‌های جدی برای مرغداران شده است، ادامه داد: اصرار وزارت جهاد کشاورزی به جوجه‌ریزی بیش از 150 میلیون قطعه‌ای باعث شده تا تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان شوند.

دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور با تاکید بر اینکه جوجه‌ریزی 130 میلیون قطعه‌ای در ماه نیاز داخل را برطرف می‌کند، اضافه کرد: اگر می‌خواهیم بیش از این تولید داشته باشیم، ابتدا باید شرایط لازم برای خرید مازاد تولید از سوی پشتیبانی امور دام را فراهم کنیم یا حداقل فکری به حال صادرات داشته باشیم، اما در کشور ما برنامه‌ریزی اینگونه شده که ابتدا تولید می‌کنیم و بعد به دنبال جمع آوری مازاد تولید هستیم.

فروغی با بیان اینکه پشتیبانی امور دام منابع مالی لازم برای جمع‌آوری مازاد تولید از سطح بازار را ندارد، افزود: برخی از مرغداران از فروردین ماه مرغ خود را تحویل پشتیبانی امور دام داده‌اند اما هنوز پول خود را دریافت نکرده‌اند، حتی در برخی مواقع پشتیبانی امور دام به آنها اعلام کرده است به جای پول به آنها نهاده در دو نوبت تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد:مرغداری که محصول خود را تحویل پشتیبانی امور دام داده آیا از بانک وام دریافت نکرده یا هزینه‌های جاری به مانند کارگر،انرژی و … ندارد؟، آیا مرغدار می‌تواند به بانک بگویید به جای پرداخت تسهیلات به بانک نهاده می‌دهد.

دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: در بحث صادرات هم وضعیت مشخص است با اندک صادراتی که داریم قطعاً نمی‌توانیم مازاد تولیدی را که ایجاد کرده‌ایم را کاهش دهیم.

فروغی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های اشتباه صنعت طیور در حال نابود شدن است، اظهار کرد:امیدواریم در دولت آینده برنامه‌ریزی‌های مدونی برای صنعت طیور انجام شود تا بخشی از مشکلات امروز تولیدکنندگان به حداقل برسد.

وبلاگ آشپزی با بیتامین را اینجا ببینید: